כה אמר המלך גוגל
במשפחת המלוכה של התוכן הרשתי יש מלך בלתי מעורער כבר הרבה מאוד שנים: המלך גוגל. המשחק הנפוץ ביותר בקרב מנהלי האתרים והוובמסטרים הפך להיות "המלך אמר". המלך גוגל אמר משהו, רמז עליו, או חשבנו שהוא רומז משהו וכל הנתינים היו מיד רצים ליישר קו, אפילו כאשר ההמלצות היו מוזרות. המלך אמר: לשים תגיות, לא לשים יותר מידי מילות מפתח, לייצר מיקרו-דאטה, לטעון את הדומיין בוובמסטר טולז – זרמנו. ואז המלך אמר בעצם לא לשים תגיות, המלך אמר שהכי חשוב להיות מותאם לנייד, המלך אמר שלינקים לדומיין שלך זה דבר טוב, בעצם, סליחה, זה לא טוב – וכולנו התרוצצנו במרוץ עכברים.
תעשיית הנתינים של גוגל
כך, במו ידיו, המלך גוגל יצר מפלצת בצורת תעשייה שלמה, עושי דברו של המלך ברשת. ואז המפלצת קמה על יוצרה. המלך היה צריך לשנות כל הזמן את דפוסי העולה שלו כדי שהמפלצת לא תערים עליו. בסוף הוא נאלץ לנקוט בפעולה דרמטית: במו אלגוריתמותיו ציווה המלך להוציא להורג דווקא את אלה שהקשיבו לו בתשומת לב המרובה ביותר. הוא עשה זאת באמצעות פנדות, פינגווינים וציפורי שיר. המסר החדש של המלך היה חד וברור: עזבו אתכם מהתקטננויות על כל פיפס של SEO ובכלל, עזבו אתכם מכל הווג'ארס האס.סי.אווי הזה. מה לעשות במקום? תוכן טוב. כאשר תעשו תוכן טוב, כזה שהמשתמשים יצרכו אותו בשקיקה וייצר להם חווית משתמש טובה, אנחנו כבר נדאג לקדם אותו בלי שאתם תצטרכו להיכנס לעומק האלגוריתם.
עידן הפוסט-SEO
לכאורה, התחיל עידן הפוסט אס.סי.או. תוכן טוב, חווית משתמש טובה, מהירות, תאימות מובילית – ואנחנו על הסוס, נכון?
אז זהו – שלא בטוח. המלך גוגל כנראה לא למד את הלקח שהוא עצמו מנסה ללמד ולאחרונה התבשרנו בקול קורא מחצר הוד מלכותו שבעצם בשביל לשפר את הranking כדאי גם שהאתר יהיה תחת דומיין מאובטח, או בלשון הגויים – SSL – פרוטוקול הצפנת המידע.
השיקול של גוגל בקידום הSSL כפרוטוקול מומלץ אומר שאתרים המאובטחים במפתח SSL מצמצמים את הסיכון ביצירת התקשורת בין האתר לבין המשתמש. מבחינה טכנולוגית – אין ויכוח. שימוש SSL אכן יבטיח סשן מוצפן ובנוסף תעודה שמעידה לגולש שהוא אכן נמצא באתר השייך לבעל האתר ולא איזה אתר גנוב או מתחזה. אבל נשאלת השאלה האם זה מתפקידו של גוגל להמשיך להיות השוטר של האינטרנט? האם לא כדאי לגוגל לקחת דוגמא מהטוענת לכתר, פייסבוק. פייסבוק, במקום לבלבל את המוח לבעלי הדפים שלה, פשוט עברה לפרוטוקול SSL ובכך לקחה אחריות על הדומיין שלה.
אז להקשיב למלך או למרוד?
מכיוון שלרובינו נושא הרנקינג עדיין חשוב, אני מאמין שרכישת מפתח הצפנה והתקנתו תחת שם הדומיין הוא צעד נבון. המלך, הגם שהוא מזדקן, הוא עדיין מלך. אבל אם גוגל באמת רוצה לחדש את מלכותה הלגיטימית כקדם ולהחזיר עטרה ליושנה, כדאי לה לחשוב איך היא מפסיקה לזגזג, ונותנת לאנשי התוכן לעבוד בלי לבלבל לנו יותר מידי את המח, וליישם את כלל הברזל שהיא עצמה יצרה: תעשו תוכן – לא SEO.
בסופו של יום, גוגל היא זו שעושה סיבוב ומרוויחה על חשבון בעלי האתרים את כל הונה, כך שבעצם אני עובד בשביל גוגל כבר 16 שנה. יודעים מה? עוד לא ראיתי ממנה גרוש.