הצניחה החופשית של אינסטגרם
באמצע חודש דצמבר 2014, נאלצו מנהלי מדיה חברתית לבלות זמן יקר במתן הסברים למנהלי השיווק מדוע צנח מספר העוקבים באינסטגרם בן לילה.
מה הם הסבירו? ובכן, אינסטגרם הגיעה ל 300,000,000 חשבונות והחליטה שזה זמן טוב לסנן חשבונות לא פעילים ולמגר את תופעת המשתמשים הפיקטיביים. במהלך דו שלבי, שנערך בחודשים אפריל 2014 ודצמבר 2014 אכן מחקה אינסטגרם חשבונות מזויפים ולא פעילים וכתוצאה מכך חוו חשבונות אינסטגרם צניחת עוקבים, לעתים תלולה.
ועכשיו צפויה גם מחיקת לייקים בפייסבוק
נראה שאותם מנהלי מדיה ייאלצו לספק שוב הסברים. בימים האחרונים החלה פייסבוק לשלוח לבעלי דפים עסקיים הודעות לפיהן ב 12.3.2015 מתוכננים להימחק לייקים שניתנו על ידי חשבונות "לא פעילים" (inactive facebook accounts). לא ניתן פירוש להגדרת "חשבונות לא פעילים": האם מדובר בחשבונות שמלכתחילה נוצרו על ידי רובוטים או גם בחשבונות של משתמשים אמיתיים שפשוט לא נכנסו בחודשים האחרונים לרשת? כך או אחרת, במהלך השבועיים הקרובים צפויים בעלי עסקים רבים לראות צניחה במספר האוהדים בדף. ככל שהדף ותיק יותר, הסיכוי שלו לראות צניחה דרמטית גבוה יותר, שכן פרופיל המשתמשים בפייסבוק משתנה כל הזמן: צעירים רבים שבעבר השתמשו בפייסבוק כרשת החברתית המרכזית שלהם, כבר לא נמצאים שם היום. מבוגרים רבים שנכנסו אל הרשת עקב לחץ של המשפחה, התייאשו ובחרו לנטוש את הפלטפורמה. לייקים שניתנו מחשבונות כאלה צפויים כנראה להימחק בעוד מספר ימים.
למה זה מגיע לכם? ובכן, זה בעצם לטובתכם
בהנחה שצברתם את הלייקים שלכם ביושר: בעבודה אורגאנית קשה ובקידום ממומן לגיטימי (ולא ברכישת לייקים במאסות בניגוד לכללי פייסבוק) התגובה הראשונה שלכם היא: אבל זה לא פייר! עד שהשגתי 15,000 לייקים בדם, יזע ודמעות – באיזו זכות ימחקו לי אותם?
אז הנה צרור תובנות שנותן מענה לטענה:
- דף הפייסבוק העסקי שלכם הוא לא באמת נכס בבעלותכם. הוא שייך למארק צוקרברג שברצותו משעה לכם דף, ברצותו מוחק לייקים, וברצותו מוחק אתכם לחלוטין מהתודעה. תשאלו את אבי לן.
- כפי שהראינו בתחקיר הלייקים הפיקטיביים, גם אם ביצעתם קידום ממומן לגיטימי – יסתננו אליכם לייקים פיקטיביים. יש לנכש את העשבים השוטים.
- זה לטובתכם: מספר הלייקים בדף שלכם הוא לא למטרות "שופוני". הוא למטרות שיווקיות – כדי להגיע לאנשים אמיתיים. לא לפיקטיביים.
- מחיקת חשבונות "לא פעילים" משמע הסרת עול כבד מהצוואר שלכם. פחות אנשים לא רלוונטיים, משמע יותר סיכוי להצליח בתכנים אורגאניים, משמע "ציון" גבוה יותר שמעניקה לכם פייסבוק על התכנים, משמע חשיפה אורגאנית גבוהה יותר, משמע פחות צורך בקידום ממומן או קידום ממומן אפקטיבי יותר.
מה ניתן לעשות?
התייחסו אל הסינון של פייסבוק כאל הזדמנות. הזדמנות לבחון מחדש את אפקטיביות התכנים האורגאניים שלכם, לבחון אסטרטגיות קידום חדשות (למשל, להתמקד בימים הראשונים בקידום לחברי הדף בלבד), ולבנות תכנית תוכן אפקטיבית. כמו כן כדאי לתת התראה מראש למנהל השיווק – שלא ייבהל מצניחת הלייקים הפתאומית.
והכי חשוב: לא לשכוח שדף הפייסבוק הוא רק כלי אחד במערך השיווק הדיגיטלי. ליבת השיווק היא בכלל לא כאן, אלא באתר שלכם. בניגוד לרשתות החברתיות – זה כן נכס שלכם. כל עוד לא תנסו לרמות את גוגל.
בנוסף אולי תאהב/י