איך אתם בוחרים אילו כתבות לקרוא ועל אילו לדלג? גם בלי שנכיר אתכם, הרשו לנו להניח שאחד הגורמים המשמעותיים שמשפיעים על ההחלטה שלכם הוא הכותרת.

לכותרת, גם בפרינט וגם בדיגיטל, יש חשיבות עצומה. לפני הכול מדובר ב"חלון הראווה" של הטקסט, וככזאת, התפקיד הראשון והמרכזי שלה הוא לתפוס את תשומת ליבם של הקוראים ולעודד אותם להמשיך לקרוא. בעידן שבו כולנו מוקפים בשלל גירויים, השגת תשומת לב היא לא עניין של מה בכך, ובמבחן התוצאה אנחנו רואים שקוראים וקוראות רבים מדלגים לא פעם על טקסטים מעולים רק משום שהכותרת שלהם לא הצליחה לבלוט או לתפוס את העין.

מעבר לכך, הכותרת היא הזדמנות לערוך "תיאום ציפיות" עם הקורא ולהציג לו את הנושא שבו הטקסט יעסוק, לפרט על אילו שאלות יינתן מענה, וגם לרמוז מהו סגנון הכתיבה הצפוי.

תפקיד חשוב נוסף של הכותרת קשור לעולמות ה-SEO (Search Engine Optimization), ובעברית: אופטימיזציה למנועי החיפוש. הכותרות נסרקות ב-Google ובשאר מנועי החיפוש, ולכן כותרת חזקה שמכילה מילות מפתח מתאימות יכולה להקפיץ את החשיפה של הטקסט ולהרחיב משמעותית את קהל הקוראים הפוטנציאליים שלו.

אז איך מנסחים כותרת שתמשוך כמה שיותר קוראים, תשרת היטב את הטקסט, וגם תשחק לידי האלגוריתמים החמקמקים של מנועי החיפוש והרשתות החברתיות? הינה כמה עצות שכדאי לאמץ.

שער עיתון 'חדשות היום' ו'הכותרת שלך' עם רווח ריק תחתיה
קצרה אבל משמעותית: הכותרת הראשית שתבחרו יכולה לחרוץ את גורל הטקסט

עשו ואל תעשו: כיצד לנסח כותרת טובה?

מלכודת ה"קליק-בייט"

הרשת מוצפת בכותרות מפציצות שקיבלו את כינוי הגנאי כותרות "קליק-בייט", וזאת משום שכל מהותן היא לגרום לכמה שיותר קוראים להקליק על הכתבה. כותרות כאלה לרוב נראות כך: "הוא הציע לה נישואים, לא תאמינו מה קרה אחר כך", או "מה שגילינו על התרופה המוכרת הזאת הולך לזעזע אתכם".

כותרות מהסוג הזה מייד מעוררות את הסקרנות של הקורא, אך מי שמתפתה ללחוץ עליהן לרוב מוצא את עצמו מול טקסט מאכזב ולא אמין, שמותיר אותו עם התחושה ש"הפילו אותו בפח". קוראים בעלי ניסיון כבר יודעים לזהות כותרות כאלה ממרחק, ורובם סולדים מהן ומדלגים עליהן מייד – כך שאפילו ה"קליק" המיוחל לא מושג.

מה לא? – "חוקרים פיצחו את הסוד לירידה במשקל וזה הולך להדהים אתכם"

מה כן? – "מנסים לשמור על המשקל? גילויים מדעיים חדשים שכדאי להכיר"

מרוב מילות מפתח לא רואים את המסר

לכותרת, כפי שציינו, יש חשיבות רבה בכל הקשור ל-SEO, ובשביל שהכתבה תאונדקס טוב במנועי החיפוש כדאי מאוד לשלב מילות מפתח מתאימות כבר בכותרת הראשית. עם זאת, יש כותבים שנוטים לשלב כל כך הרבה מילות מפתח בכותרת (וגם בכתבה) עד שהניסוח יוצא משעמם, מסורבל ומאולץ. עומס של מילות מפתח בכותרת עלול להרחיק קוראים, ובאופן אבסורדי הוא גם עלול לפגוע ב-SEO כיוון שהאלגוריתמים שעומדים מאחורי מנועי החיפוש יותר מתוחכמים מכפי שנדמה לנו, ויודעים לזהות "תרגילים" מסוג זה.

מה לא? – "עיצוב גינות, חצרות ומרפסות לחורף? הינה 10 טיפים לעיצוב גינות, חצרות ומרפסות"

מה כן? – "מתכוננים לחורף: 10 טיפים לעיצוב גינות ומרפסות לקראת העונה הקרה"

על ראשי תיבות, סלנג ומונחים מקצועיים

כותרת חייבת להיות קריאה וברורה – אבל לצערנו פעמים רבות הכותרות נופלות לניסוחים מסורבלים ולא מובנים. ניסוחים כאלה עלולים להיגרם בגלל שימוש במילים גבוהות, ביטויים מתוחכמים, ראשי תיבות, סלנג או מושגים מקצועיים. נסייג ונאמר שאם הטקסט מיועד לקהל נישתי אפשר לעשות שימוש מסוים במילות סלנג או בז'רגון מקצועי שרק מעטים מכירים, אבל אם המטרה היא להגיע לקהל רחב או לקוראים שלא בהכרח מגיעים מהתחום שבו הטקסט עוסק – הרי שאז שימוש במילים לא מובנות עלול להרחיק הרבה מאוד קוראים פוטנציאליים.

ניסוחים מסורבלים

מה לא? – "מחקר עתיר משאבים שנערך על ידי המומחים של מכון ויצמן עלה בתוהו בשל מחלוקות פנים-מחלקתיות"

מה כן? – "סערה במכון ויצמן: המחלוקות הפנימיות שהפילו מחקר חשוב"

שימוש בראשי תיבות וז'רגון

מה לא? – "בשורה למלש"בים: הקמנ"ר אישר הקצאות חדשות לקד"צ גאמ"א סייבר"

מה כן? – "תפקידי מחשוב בחיל המודיעין? מסלולי ההכשרה הנחשקים מתרחבים"

כותרות דרמטיות שונות באנגלית
יותר זה לפעמים פחות. היזהרו מכותרות שמתאמצות יותר מדי

למצוא את האורך הנכון

הרבה פעמים אנשים תוהים כמה מילים צריכות להיות בכותרת. בפועל, אין תשובה נכונה אחת. אורך הכותרת הרצוי נגזר מגורמים שונים כמו סוג הטקסט, הפלטפורמה שבה הוא מפורסם, קהל היעד ועוד.

ככלל, צריך לדאוג שהכותרת לא תהיה קצרה מדי, אך גם לא ארוכה מדי. מרבית הכותרות ינועו על הטווח שבין חמש לעשר מילים, אך יש מקרים שבהם יש הצדקה לחרוג מהטווח הזה. כותרת לניוזלטר, למשל, צריכה להיות קצרה ותמציתית מאוד, ולכן עדיף שלא תחרוג משלוש-ארבע מילים. כותרת למאמר מקצועי או לכתבת עומק, לעומת זאת, יכולה להכיל גם מעבר לעשר מילים, אם הדבר משרת את המסר.

כדי לבחור את האורך המדויק לכותרת כדאי לחפש דוגמאות לטקסטים דומים שפורסמו באותו פורמט. אחרי שתבינו מהו אורך הכותרת המומלץ עבורכם, תוכלו להאריך או לקצר את הכותרת שלכם בהתאם. לרוב, שינוי קל של הניסוח, הוספה של מילות תואר או השמטה של מילות יחס יעשו את כל ההבדל.

מה לא? (קצר מדי) – "החתונות מתייקרות"

מה לא? (ארוך מדי) – "מי שבר את הכוס שלי? עליית המחירים הדרמטית שנרשמת השנה בענף החתונות הולכת להתגלגל לכיס של כולנו"

מה כן? – "מהדי-ג'יי למאפרת: ההשלכות של עליית המחירים בענף החתונות"

לאזן בין הגלוי לנסתר

כותרת טובה צריכה לשמור על האיזון העדין שבין הגלוי לנסתר. מצד אחד, חשוב שהקורא יבין באיזה נושא הטקסט עוסק, אבל מצד שני, חשוב שהוא יישאר עם סימני שאלה והבטחה למצוא תשובות בטקסט.

כותרות עמומות מדי או ברורות מדי גרועות כמעט באותה המידה. הראשונה לא מאפשרת לקורא להבין מה הוא עתיד לקרוא, והשנייה לא מותירה לו סיבה לקרוא – אז כך או כך שתיהן כנראה יגרמו לקורא להמשיך הלאה.

מה לא? (עמום מדי) –"הכינו את התופים, הינה הוא בא"

מה לא? (ברור מדי) –"הרכב החשמלי 'פלאש' ייכנס לשוק הישראלי בפברואר 2025 ויעלה 250 אלף שקלים"

מה כן? – "הרכב החשמלי 'פלאש' בדרך לישראל: מתי הוא צפוי להגיע וכמה יעלה לנו התענוג? "

עיתון עם הכותרת business review
ברור אבל מסקרן: כותרת שמצליחה לשמור על איזון

לסיכומה של כותרת

כולם יודעים שהכותרת הראשית חשובה, אבל לא כולם מבינים עד כמה התפקיד שלה מכריע. בפועל, כותרת חלשה יכולה להפיל טקסט נהדר – ומנגד, כותרת טובה יכולה להרים טקסט בינוני, להרחיב את מעגל הקוראים הפוטנציאלי שלו ולהגדיל את הנוכחות שלו ברשת.

מאחר שהכותרת מסתכמת בשורה קצרה, כותבים רבים טועים לחשוב שאפשר לכתוב אותה במהירות או על הדרך. למעשה, אם תכתבו את הכותרת הראשונה שעולה לכם לראש ותעברו לדבר הבא, סביר להניח שזה בדיוק מה שהקוראים שלכם יעשו כשהם יפגשו בטקסט שלכם. אז גם אם הכותרת שלכם כוללת רק חמש מילים, ודאו שאלה חמש המילים המדויקות ביותר שיכולתם לבחור.