ניהול מדיה חברתית עבור מותג או ארגון הוא עניין מורכב המצריך ידע הן בתחום השיווק והמיתוג והן בטכנולוגיה המלווה את תחום המדיה החברתית מאחורי הקלעים.
האינסטינקט הראשון של גורם המעוניין לפרוס רשתות חברתיות הוא לפעול בכל הרשתות. אולם, כדי ליצור מגע אמתי עם משתמשים ברשתות חברתיות אין זה די לפתוח דף עסק. יש צורך להשקיע מחשבה, זמן ומשאבים כדי לגייס אל הדף שלכם את המשתמשים המתאימים. כיוון שלרוב הארגונים אין את המשאבים הכרוכים בהשקעת מאמץ שכזה בכל החזיתות בבת אחת – כדאי לברור היטב איפה מושקעים המאמצים.
זו הסיבה שניהול נכון של מדיה חברתית מתחיל קודם כל בבחירה נכונה של זירות פעולה. לכל רשת חברתית יש את הרוח שלה, את מטרותיה ואת אופן התנהלות חבריה. לא הרי פייסבוק ומשתמשיה המורגלים כבר במסחור וקידום ממומן, כהרי טוויטר ומשתמשיה הרגישים לכל תוכן שיווקי. לא הרי גוגל פלוס ומעגליה כהרי יוטיוב וערוציה או לינקדאין וקבוצותיה המקצועיות.
בנוסף, לכל מותג או ארגון יש את ערכי המותג שלו, את קהל היעד ואת אופיו המיוחד. לכן יש צורך לממשק את העסק שלכם עם רשתות חברתיות מתאימות, והתוצאה: יש בדרך כלל רשת חברתית אחת או שתיים שהן המתאימות ביותר להפצת תכניו של העסק.
אין זה אומר שאפשר לוותר לחלוטין על שאר הרשתות. לכן אנו ממליצים לבדל בין רשתות בהן תהיו "נוכחים" לבין רשתות בהן תהיו "פעילים" – ולהחליט על מאמצי נוכחות אל מול מאמצי פעילות:
1. פעילות: רשתות שישמשו כבמה העיקרית לתכני הארגון שלכם. כאן יושקעו מאמצים במגע (engagement) עם המשתמשים על ידי מעקב, השתתפות בדיונים, העלאת תכנים רלוונטיים ויצירת קמפיינים.
2. נוכחות: רשתות בהן תהיו נוכחים, כלומר: תציפו לכאן את התכנים שנמצאים ממילא באתר שלכם, תוך התאמה לשפה של אותה רשת חברתית, אך ללא השקעת מאמצים מיוחדים בקידום המותג או הארגון שלכם ברשתות אלה.
לדוגמא: ארגון הפונה לקהל של בני 30-40 שיש להם יכולת כספית להשקיע בתרבות – נניח תיאטרון מסוים -כדאי שיהיה נוכח בטוויטר ואינסטגרם, אך הוא חייב להיות פעיל בפייסבוק. לעומת זאת מותג צעיר של משקאות אנרגיה כדאי שיהיה פעיל באינסטגרם ובטוויטר אך נוכח בלבד בגוגל פלוס. אם אתם מתמקדים במוצרים פיננסיים – נניח חברת ייעוץ משכנתאות – כדאי להיות נוכח בטוויטר אך תהיה זו טעות לא להיות פעיל בפייסבוק ובלינקדאין.
מתלבטים באיזו רשת חברתית להשקיע? מתקשים לוותר מראש על פעילות של ממש? קבלו עצה: השקיעו בחודש הראשון בכל הזירות ובחנו את התוצאות בפועל. הקשיבו למשתמשים ונתחו את תגובותיהם.
תובנות עסקיות כתוצאה מניתוח נתוני אמת בעולם הניו מדיה הן מצרך חשוב מאין כמותו שלא נעשה בו שימוש מספק.