בשנת 1835 גילה הכימאי השוודי ינס יאקוב ברסליוס תגלית מדעית שהשלכותיה מיושמות עד היום במגוון תעשיות. ברסליוס גילה שחומרים מסוימים יכולים להאיץ תהליכים כימיים בחומרים אחרים, ואף להעלות את ההסתברות להתרחשותם. את התופעה הוא כינה "קטליזה" ועד היום אנחנו משתמשים במילה "קטליזטור" לתיאור חומר המזרז תהליכים.

למה אני מספר לכם את זה? כי הקורונה מגלה לנו שקטליזטור קיים לא רק בכימיה, אלא גם בעסקים.

הפשעת הקורונה ברסליוס
הראשון לזהות. ברסליוס

השפעות הקורונה על העולם הדיגיטלי: ברוכים הבאים למנהרת הזמן

כותרת הכתבה שפורסמה לאחרונה ב"גלובס" ועסקה באתרי קניות מקוונים בעידן הקורונה הצהירה: "בבת אחת קפצנו לשנת 2025". דברים אלה נאמרו על ידי אלעד גולדנברג, מומחה אי-קומרס ובכיר לשעבר באיביי, איש שיודע על מה הוא מדבר, מהיכרות אישית. הכתבה עסקה בפריחה של המסחר המקוון בעידן שבו כולנו סגורים בבית, ובצורך של העסקים להתאים את עצמם במהירות למצב החדש.

אולם לא רק בתחום הסחר המקוון הקורונה מקפיצה אותנו קדימה. תהליכי דיגיטציה רבים, שהיו סגורים במגירות הרבה זמן, או שכלל לא עלו על דעת ההנהלה, הועלו לפתע בבהילות על שולחן הדיונים. מה עושים ארגונים שנמצאים באמצע תהליכי גיוס עובדים ולא יכולים לפגוש את העובדים? מה יעשו מוסדות אקדמיים שרוצים למשוך סטודנטים אך כבר לא יכולים לקיים "יום פתוח"? ומה יעשו ארגונים במגזר השלישי שפעילותם מבוססת על מפגשי פנים אל פנים שמולידים תובנות משנות שיח?

הקורונה מוציאה את כולם מאזור הנוחות, ומקפיצה אותנו במנהרת הזמן קדימה. הרבה קדימה.

איך לגייס עובדים – כשכולנו מבודדים?

חברת "יעד ישראל" היא חברת תיירות המפעילה מערך גדול של תוכניות תיירות, לרבות טיפול בקבוצות גדולות של נוער יהודי מארה"ב המגיעות לישראל לתוכניות ארוכות בנות כמה שבועות. מטבע הדברים, פעילות החברה כוללת גיוס מסיבי של מדריכי טיולים, מורי דרך ומדריכים חברתיים לתקופות זמן קצובות ולסוגי קבוצות מסוימים.

גיוס, מיון והכשרת מדריכים ומורי דרך אלה כולל מספר מפגשים: מפגשי היכרות, ראיונות עומק, ימי היערכות ועוד. מה עושים בתקופה שבה אי אפשר לערוך ראיונות ומפגשים כאלה? נכון, יש את זום, אך המודל של זום לא מאפשר היכרות עומק עם המדריכים. הוא גם לא מאפשר הבנה של נקודות החוזקה שלהם ושל העדפותיהם ובחינת הדרכים שבהן הם יכולים לפתור בעיות.

מיון עובדים דיגיטלי
מיון והשמה בדיגיטל

תהליך הגיוס, המיון וההכשרה חייב לעבור דיגיטציה. נכון, כיום קיימות בשוק חברות המאפשרות בחינת עובדים מרחוק באמצעות משקפי מציאות מדומה, כמו Actiview. אולם פתרון זה חלקי, יקר ולא נגיש מספיק. הוא גם פתרון חד צדדי שמאפשר לחברה ללמוד על כישורים שונים של המועמד, אך לא מאפשר למועמד לשקף את תחומי העניין שלו ואת החוזקות שלו כפי שהן נתפסות בעיניו.

הפתרון שהצענו ליעד ישראל, בשיתוף עם חברת Inbound Productions, היה בניית מערך דיגיטלי שיכול להחליף ולייעל שלבים שונים בתהליך. הוא מכיל, למשל, שאלון גיוס והשמה שיאפשר לבנות מאגר מורי דרך ומדריכים הניתן לפילוח בהתאם לכישוריהם, העדפותיהם וניסיונם המעשי. בהמשך ייבנה מערך הדרכה אינטראקטיבי המשלב התייחסות למצבים בשטח, משחקוני ידע וסקרים שיאפשרו את המשך ההכשרה באופן המותאם לתהליכי ההכשרה של יעד ישראל. נכון, בסופו של התהליך יש גם שיחת זום, או מפגש מעשי, אך התהליך כולו הפך לדיגיטלי, אוטומטי, יעיל וזול יותר ליישום. הבונוס – מאגר דאטה של מורי דרך ומדריכי טיולים שניתן לפילוחי עומק למציאת מדריכים המתאימים לקבוצות מסוימות.

איך להעביר חוויית יום פתוח – בלי להגיע לקמפוס?

המונח "יום פתוח דיגיטלי" אינו חדש, אך הפרשנות של משמעותו הייתה מצומצמת. בדרך כלל מדובר על שידור חי בפייסבוק, פגישות אישיות או קבוצתיות בזום ולייב-צ'אט. כלומר, יש כאן כלים טכניים שמחליפים מפגש אנושי – אך מה שאין כאן הוא ניצול המרחב הדיגיטלי לשיקוף חוויה.

המרכז האקדמי שלם הוא מוסד מיוחד בנוף האקדמיה הישראלי. הוא המוסד היחיד בישראל שמעניק תואר בלימודים הומניסטיים, ואשר חוויית הלימוד בו, המושתתת על מוסדות "ליגת הקיסוס" היוקרתית בארה"ב, שונה מאוד מהחוויה בשאר המכללות והאוניברסיטאות. הדרך הטובה ביותר לשקף את דרך הלימודים הייחודית היא באמצעות יום פתוח, שבו משתתפים המועמדים בשיעורים ובסמינרים ונפגשים עם אנשי הסגל ועם בוגרים.

ומה עכשיו, בימי קורונה? הפעם התבקשנו לתכנן "יום פתוח דיגיטלי" אמיתי, כזה שישקף את החוויה האינטלקטואלית של הלימודים בשלם. איך עושים את זה? עם הרבה מחשבה על תהליכים מחשבתיים היוצרים תובנות ועל האופן שבו אפשר להתמיר אותם מהעולם האמיתי אל הדיגיטל.

כך, למשל, במקום להקרין לסטודנטים שיעור או לשדר אותו בזום, אפשר להציג בפניהם דילמות שישקפו להם את מורכבותו של נושא מסוים, לבקש מהם להביע דעה בזמן אמת באמצעות סקר מיידי, להציג קטע וידיאו שמתייחס למורכבות המשתקפת מאותו סקר ואז לבקש מהם לשתף בזמן אמת את המסקנות מהתהליך שעברו ולדון בהן. גם כאן היום הפתוח הדיגיטלי יסתיים בהזמנה למפגש זום וללייב-צ'אט, אבל רק לאחר שהמועמדים עברו חוויה שבמהלכה חוו על בשרם ועל תודעתם את ייחודיותו של המקום ואת החוויה האינטלקטואלית בו.

מה הלאה? עוד ועוד תהליכים יעברו תהליך דיגיטציה

האנושות חוטפת מהקורונה בעיטה, זה נכון. אבל הבעיטה הזו יכולה גם להזיז אותנו קדימה. ההשלכה הישירה של הקורונה היא אכן באמצעות תגבור המסחר המקוון. זה מתבקש. אך השלכותיה עוד ילוו אותנו זמן רב וישפיעו כמעט על כל תהליך בחברה או בארגון, בין אם זה גיוס, מיון והשמת עובדים, תהליכי הכשרה, תחליפים לאירועים, מפגשים וכנסים, מודלים של הפעלת עובדים ועוד.

קפצנו ל-2025? ברסליוס היה אומר שזו רק תחילתה של שרשרת אירועים כימית.