פעם בשנה נוחתת בירושלים תערוכת (Search Marketing Expo (SMX , התערוכה המוערכת בתעשיית החיפוש והשיווק הדיגיטלי. כמו בשנה הקודמת, גם השנה מילאו כל המי ומי של התעשייה את אולמות הכנסים של מלון ענבל. אוכלוסיית באי הכנס נחלקת לכמה קבוצות משנה.

ייצוג  בולט קיים למגזר האנגלו-דוסי ממשולש ירושלים-בית שמש-מודיעין עם נוכחות נשית מרשימה, מגזר אותו אני מכנה "נשות הדסה" כמחווה לשמן של מרבית המשתתפות. אין חולק שמגזר זה מלא בכשרון וביכולות כתיבה בשפות שונות, אולם עצם השייכות למגזר תחום וסגור למדי, גורר לעתים אי שימת לב לניואנסים של תרבות המיינסטרים בארץ ואולי גם בחו"ל, גם אם מקור מחצבתה של הדסה הוא ברוקלין במקור. קמפיינים שהמגזר האמור יכול לשרת: מרקום מסורתי לשירותים טכנולוגיים, מוצרי הנקה וגלידריות כשרות בגוש עציון. מוצרים שלא הייתי נותן למגזר לשווק – בירה קורונה, ומפלגת מרצ.

עוד נוכחות בולטת היא של אנשי ה"כובע השחור" של התעשייה – מקדמי האתרים בוגרי תעשיות הקזינו, מסחר בפורקס והאתרים למבוגרים בלבד. חבורה זו אוחזת בניסיון עשיר של ביצוע טריקים ותרגילים מלוכלכים שבזכותם יצא לשיווק האינטרנטי שם בעייתי כל כך, ומאותה סיבה לא הייתי רוצה איש מהם בנבחרת שלי.

הקבוצה השלישית המרכזית בכנס היא קבוצת המקצוענים, המורכבת בחלקה מאנשי התעשייה שהגיעו מחו"ל, נשות הדסה שנמנו לעיל וה"מוחות". המוחות הם אנשים מבריקים עם הבנה טכנולוגית מעמיקה. הם עסוקים בפיצוח ובניתוחי reverse engineering של מנועי החיפוש ע"י אלגוריתמיקה ומדע. הם אלו שמזהים את הטרנדים ואחראים ליצירת נוסחאות, אולם גם הם נופלים לא פעם במלכודת של אובססיה מוגזמת של התעסקות ב"איך" במקום ב"מה" – כלומר: במקום לשאול את עצמם מה גוגל מחפשת באתרי האינטרנט, הם עסוקים בפיצוח הדרך הטכנית בה גוגל מבצעת את בדיקותיה.

אם הייתי מתבקש להרכיב את נבחרת החלומות של השיווק הדיגיטלי הישראלי (ומטעמי צניעות אשים אותי ואת החברים שלי ל"מתכנה" בסוגריים) מתוך באי הכנס, הנבחרת שלי היתה נראית כך:

 SMX 2013 שיווק באינטרנט

גיל רייך  Managing Greatness

ללא ספק איש מבריק עם המון שעות תכל'ס בעברו ב answers.com, וצייד פנדות ידוע.

מרים שוואב Ilumina

מי אמר וורדפרס ולא קיבל? למרים (נשות הדסה ומוח!) יש הבנה מעמיקה של פלטפורמות הקוד הפתוח וניצולן לצרכים שיווקיים.

אופיר כהן McCann Search

את אופיר אני מכיר עוד מהימים שלמודם היה רעש. אופיר ללא ספק הוא אישיות הפרסום המובילה בדיגיטל הישראלי. אופיר בנוסף הוא גם אחלה גבר שיודע לשתף את הידע שלו בצניעות הראויה.

אורן שץ SEO Israel

גם אושיית SEO  וותיקה. מאחורי פני הפוקר מסתתר מקצוען ממולח שנמצא תמיד עם היד על הדופק ויודע להפוך את האתגרים הטכנולוגיים לשרות עסקי.

אלי פלדבלום RankAbove

מההתרשמות שלי אלי הוא מוח צעיר ועולה שלארוחת בוקר כנראה אוכל API ובערב הוא משלשל שורות קוד. הוא עוד יגיע רחוק.

מתחמם על הספסל:

אדם טל adamtal.com

ברגעים שאדם לא עף על עצמו ונוחת לקרקע רואים שמדובר בכוכב עולה והדבר הבא.

בלטו בחסרונם מהתערוכה תותחים ששומרים על פרופיל נמוך לאחרונה וכנראה עסוקים בעשייה:

עידו קינן, ננסי שפירו ארונוביץ, איתי רז, בעז רוסנו, שרי רייט פילו

מקווה שלא שכחתי אף אחד.