נקודת המוצא של מאמר זה אודות בניית קהלים בפייסבוק היא שכבר יש לכם תוכן שמעניין את קהלי היעד. אם אין לכם תכנית תוכן לאתר שלכם, כזו שלא מדברת על עצמכם אלא אל קהלי היעד שלכם, אז כדאי שתתחילו מהבסיס ותבנו תכנית תוכן מבוססת נראטיב.

בהנחה שאכן יצרתם תכנית שכזו ושאתם גם מצליחים ליישם אותה, ניתן להתחיל לעסוק במתודולוגיה הטכנית של בניית קהלים בפייסבוק והגדלתם על ידי הפצת תוכן חכמה.

בניית קהלים בפייסבוק: כל ההתחלות קשות

החלק הקשה והמאתגר ביותר של בניית קהלים בפייסבוק הוא יצירת הגרעין הראשוני של הקהל. בתחילת הדרך אין מנוס מלבנות קהל בסיס ראשוני לפי תחומי עניין. אולם, לפני שמתחילים לבנות את הקהל דואגים שאתר האינטרנט שלכם מוכן לתהליך בניית הקהלים, וזאת על ידי התקנת פיקסל של פייסבוק.

קהל המבוסס על תנועה באתר

הפיקסל של פייסבוק הוא שורת קוד שמטמיעים בדפי האתר. הפיקסל מאפשר לפייסבוק לאתר את המבקרים באתר שלכם כמשתמשי פייסבוק וליצור קבוצה שמאגדת אותם לצורך פרסום עתידי.

בניית קהלים בפייסבוק פיקסל תנועה באתר
קהל מבוסס על תנועה באתר

לאחר שהתקנתם את הפיקסל בהצלחה, ניתן להתחיל בקידום תכנים ראשוני, אותו ניתן לעשות במגוון דרכים:

1. קמפיין פייסבוק

קמפיין הבונה את הקהל בהתבסס על תחומי עניין ונתונים דמוגרפיים וגיאוגרפיים. בעבר הרחבנו על קידום ממומן בפייסבוק לפי תחומי עניין, נזכיר את שלושת העיקרים של בניית קהל מסוג זה:

  • גיאוגרפיה מדויקת: בחירת ערים ספציפיות, ללא רדיוס.
  • דמוגרפיה נכונה: גילאים; מגדר; שפות.
  • תחומי עניין ממוקדים: בנו פרסונות ופענחו ספציפית מה מעניין אותן.

2. קמפיין במערכות גילוי תוכן – אאוטבריין וטאבולה

קהל זה נבנה לפי האלגוריתמים של מערכות אלה וההשפעה שלכם עליו היא מינימלית. אך חסרון זה מגלם בתוכו גם יתרון – שכן דווקא בשל האלגוריתם הייחודי, תוכלו לאתר קהלים שאינם נמצאים תחת לפנס השיווקי שלכם.

3. קמפיין גוגל אדוורדז.

הכלי הוותיק שעדיין נותן תוצאות אם משתמשים בו נכון.

כעת, משתמשים נכנסים אל האתר שלכם ממגוון מקורות, ומאותרים על ידי פייסבוק. כדי להשתמש בקהלים אלה, יש ליצור בפייסבוק קהל המבוסס על "תנועה באתר", כאשר קהל זה נשמר כיום לתקופה של עד 180 יום.

בניית קהלים בפייסבוק לפי מעורבות
איזה מעורבות אתם רוצים למדוד?

קהל המבוסס על מעורבות בתוך פייסבוק

בהנחה שדף הפייסבוק שלכם פעיל ומביא קהלים רלוונטיים, ניתן ליצור קהלים המבוססים על סוגי מעורבות שונים בפייסבוק:

  1. מעורבות בפוסטים בדף הפייסבוק.
  2. מעורבות בחשבון האינסטגרם.
  3. מעורבות בסרטון: לרבות פילוח לפי אחוזי השלמת הצפייה בסרטון.
  4. מעורבות במודעות פרסום: טפסי לידים וחווית מסך מלא.
  5. מעורבות באירוע.

קהל זה נשמר לתקופה של עד שנה.

קהל המבוסס על מידע פיזי שנמצא אצלכם

יש לכם רשימות של נרשמים לניוזלטר? אנשים שמילאו טפסים באתר? טלפונים ושמות של לקוחות? פייסבוק יכולה לזהות את המשתמשים האלה בפייסבוק וליצור קהל שלהם. ניתן להעלות קבצי אקסל – ופייסבוק כבר תעשה את שאר המלאכה.

בניית קהלים בפייסבוק שלב ב' – לוק אלייק (קהל דומה)

אחרי תקופה מסוימת ייצברו לכם קהלים מסוגים שונים בתוך מערכת הקהלים של פייסבוק. זה הזמן לחולל את הקסם שיביא לכם קהלים חדשים רלוונטיים. קוראים לו "קהל דומה" או lookalike, ומה שהוא עושה זה לפענח מי האנשים שצברתם בקהל מסוים (נניח אנשים שגלשו לדף מסוים באתר שלכם או ביצעו רכישה של מוצר מסוים) ומה המכנה המשותף ביניהם. מדובר במכנה משותף שפייסבוק יכולה לגלות באמצעות המידע שצברה על הגולשים שלה – ושהיא לא משתפת אתכם בו באופן גלוי.

בניית קהלים בפייסבוק - AB TEST
בדיקת A/B של מערכת פייסבוק

התוצאה היא קהל חדש שיש סיכוי סביר שיתעניין בתכנים שלכם, וזאת לאור ההתעניינות של קהל המקור. את הקהל הדומה ניתן ליצור לפי גדלים שונים, המסומלים באחוזים מתוך איזור גיאוגרפי – נניח 2% מסך משתמשי הפייסבוק בישראל. ההמלצה שלנו היא לחשוב בקטן וללכת על המינימום – 1%. הסיבה: הסיכוי שהאלגוריתם של פייסבוק יקלע בול למכנה המשותף – גדול יותר.

חישוב פשוט מגלה שלכל קהל שצברתם (וכדאי שיהיו בו לפחות כ 1,000 איש צבורים כדי שלמכנה המשותף יהיה משקל סטטיסטי) ניתן ליצור קהל דומה של כ 60,000 איש (1% מסך משתמשי הפייסבוק בישראל).

במילים אחרות: הפוטנציאל אדיר.

בניית קהלים בפייסבוק שלב ג' – קמפיינים של A/B

עכשיו יש לכם צרות של עשירים: יש לכם כמה קהלי יסוד וכמה קהלי לוק-א-לייק המבוססים על קהלי יסוד אלה. אל מי להזרים את התקציב? פייסבוק מאפשרת כיום לצאת בקמפיין המשתמש באותה מודעה לשני קהלים שונים ובודקת איזה קהל מביא תוצאות טובות יותר. למנגנון לוקח כ-5 ימים כדי להגיע לתוצאות מוחלטות, אולם את הכיוון אפשר לבדוק כבר אחרי כיומיים.

אינפוגרפיקה בניית קהלים בפייסבוק
בניית קהלים בפייסבוק

לאחר תקופה בה תמשיכו ליצור קהלים, ולפענח איזה מהם אכן רלוונטיים אליכם, כבר יהיה לכם קהל קבוע שנקשר לתכנים שלכם. גם לקהל זה תוכלו לאפיין קהל דומה ולהמשיך לגדול בצורה חכמה. עכשיו, כשיש לכם קהל, אל תאבדו אותו. המשיכו להדביק אותו אליכם עם עוד ועוד תוכן רלוונטי.