ריאיון עיתונאי הוא אחת מפיסות התוכן הקלות ביותר להפקה. מנגד, הוא מעניק ערך מוסף גבוה בהשוואה לכתבה רגילה. זו הסיבה שראיונות צריכים להיות חלק משמעותי מתמהיל שכבת הבסיס של פירמידת התוכן הדיגיטלי: התוכן המילולי. איך כותבים ריאיון עיתונאי? הינה מדריך מקוצר.

איך כותבים ריאיון עיתונאי? במתודולוגיה עיתונאית

כתיבת ריאיון עיתונאי מצריכה מיומנות וכישרון. עבודה לפי מתודולוגיה נכונה תקנה לכם מיומנות רבה בעריכת ריאיון עיתונאי, ומיומנות זו חשובה יותר מהכישרון.

נחלק את כתיבת הריאיון העיתונאי לשלושה שלבים מרכזיים: ההכנות לריאיון; הריאיון; עריכת הריאיון.

שלב א' – ההכנות לריאיון

1. תחקיר
מאחורי כל ריאיון עיתונאי טוב עומד תחקיר מצוין. אל תיבהלו מהמילה "תחקיר", זה הרבה יותר פשוט בעידן הדיגיטלי. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לעשות חיפוש גוגל חכם שבו תלקטו עובדות על:

תחקיר ריאיון עיתונאי
גוגל סקולר. מקור לתחקיר

המרואיין: חיפוש שמו, אתר האינטרנט שלו, כתבות על אודותיו, דברים שכתב בטורי דעה, ראיונות שנתן לכלי תקשורת, סרטוני יוטיוב שיצר, הדפים שלו ברשתות חברתיות. רִשמו לעצמכם את עיקרי הדברים או ציטוטים מעניינים מתוך חומרים שמצאתם.

תחום ההתמחות של המרואיין: חפשו נתונים הנוגעים לתעשייה או לתחום העיסוק של המרואיין – התחום שבשלו החלטתם לראיין אותו מלכתחילה. החיפוש צריך לכלול לא רק אתרים, כתבות ומסמכים על התחום אלא גם מחקרים (מומלץ לחפש ב-google scholar ובאתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה).

ממצאי התחקיר יסייעו לכם להעשיר את השאלות שתכינו לקראת הריאיון, ולחדד נושאים שיעלו תוך כדי הריאיון.

2. הכנת השאלות

את שאלות הריאיון מומלץ להכין על בסיס התחקיר, אך לא לשכוח את המסרים השיווקיים העומדים בבסיס הריאיון עצמו. מסרים אלה נמצאים בסאבטקסט של הריאיון ובאים לידי ביטוי בעיקר בהכוונת השאלות אל המרואיין.

מומלץ לחלק את השאלות לקבוצות:

• שאלות על הרקע האישי של המרואיין;
• שאלות על הרזומה המקצועי של המרואיין;
• שאלות על העסק והתפקיד של המרואיין;
• שאלות על התחום שבו עוסק המרואיין

שלבו בשאלותיכם שאלות ספציפיות המושתתות על נתונים סטטיסטיים שמצאתם בתחקיר או על אמירות קודמות של המרואיין. הסיבה כפולה: ראשית, התשובות שתפיקו יהיו ממוקדות יותר, יתחמקו מקלישאות ויהיו הרבה יותר תכלס. שנית, המרואיין יתרשם שהריאיון רציני, שהשקיעו זמן בלאתר מידע על אודות דעותיו, ויתייחס ברצינות לשאר תשובותיו בריאיון.

יש מרואיינים שמבקשים לקבל מראש את רשימת השאלות. זה בסדר גמור. שִלחו את השאלות, אך דעו שתצטרכו לעבוד קשה יותר במהלך הריאיון כדי להשיג תשובות ישירות שלא נוסחו בקפידה מראש.

ניתן, למשל, לבקש דוגמה ספציפית, המחשה, סיפור מסוים, וכל דבר שיוציא את המרואיין מהאמירות הכלליות אל הדוגמאות הספציפיות. ככל שתגרמו למרואיין לדבר באופן חופשי יותר, ולהגיע אל תשובות שהוא לא הכין אליהן תשובה מראש, כך תשיגו חומר גלם משובח יותר

שלב ב' – הריאיון

האופציה הטובה ביותר היא ריאיון פרונטלי, פנים אל פנים, בסביבה הנוחה למרואיין: ביתו, מקום עבודתו, בית קפה שהוא בחר. האופציה הפחות טובה היא ריאיון טלפוני. האופציה שצריכה להיות רק במקרים של אין ברירה היא ריאיון במייל. הסיבה: הריאיון במייל הוא מכני, מקובע ומוגבל. אין בו דינמיקה של מראיין ומרואיין, אי אפשר להעלות שאלות חדשות תוך כדי דיון, והתשובות מנוסחות באופן מכביד ולא טבעי.

האם להקליט ריאיון עיתונאי
להקליט או להקליט?

שלב חשוב לביצוע בתחילת הריאיון הוא הרגעת המרואיין. מרואיין שחרד לכל מילה שיוצאת מפיו הוא מרואיין משעמם. בניגוד לריאיון עיתונאי שמחפש כותרת צעקנית, לכם יש פריווילגיה להבטיח למרואיין שיראה את הטיוטה לפני פרסום ויוכל להעיר לגביה. זהו כדור ההרגעה הטוב ביותר שיש, והוא גם נותן לכם הזדמנות לאשר עובדות וניסוחים על ידי המרואיין עצמו.

לאחר הרגעת המרואיין מגיעה השאלה: להקליט או לא להקליט? בריאיון פרונטלי התשובה שלי היא להקליט, אך רק כגיבוי. עצם קיומה של הקלטה גורם למרואיין לחשוש מהריאיון ומשווה למעמד אופי רשמי יתר על המידה. הקלידו את התשובות של המרואיין והסבירו לו שההקלטה היא רק גיבוי. בריאיון טלפוני ודאי שכדאי להקליט את המרואיין, כיוון שהדבר לא משפיע על מצבו הנפשי.

חשוב מאוד לא להיצמד מדי לנוסח השאלות שכתבתם מראש. אם קיבלתם תשובה מופשטת מדי, שלא אומרת בעצם כלום, התעקשו לקבל תשובה פרטנית. ניתן, למשל, לבקש דוגמה ספציפית, המחשה, סיפור מסוים, וכל דבר שיוציא את המרואיין מהאמירות הכלליות אל הדוגמאות הספציפיות. ככל שתגרמו למרואיין לדבר באופן חופשי יותר, ולהגיע אל תשובות שהוא לא הכין אליהן תשובה מראש, כך תשיגו חומר גלם משובח יותר. גם המרואיין יֵצא אותנטי יותר, מומחה יותר, נגיש יותר.

בחרו שניים–שלושה לידים ושלבו אותם בריאיון. אלה חלקי הטקסט שהקורא סורק קודם כול, עוד בטרם החליט אם לקרוא את הריאיון. ממש כפי שאתם קוראים זאת עכשיו

חשוב מאוד לרשום לעצמכם תוך כדי הריאיון רשמים: עם איזו דעה על המרואיין הגעתם לפני הריאיון, ומה הדעה שלכם עליו לאחריו? איך התרשמתם מהתנהלותו הכללית של המרואיין? אילו קטעים מהריאיון נוגעים לציפור נפשו? באילו תחומים הוא חזק במיוחד? רשמים אלה מעשירים את התוצאה הסופית וגורמים לקורא להרגיש שהוא משתתף בחוויה.

אם תוך כדי הריאיון עולים דברים שיש להם המחשה ויזואלית כמו תמונה, מחקר, תעודה וכדומה – בקשו מהמרואיין לקבל חומרים אלה. כאשר מקבלים את החומרים, בקשו ממנו לציין מי צילם את התמונה, איזה קרדיט יש לתת, וודאו שאין בעיות של זכויות יוצרים או של קניין רוחני אחר בחומר.

שלב ג' – העריכה

ניתן לערוך את הריאיון בשתי צורות מרכזיות: האחת – שאלה ותשובה; השנייה – שילוב ציטוטים של המרואיין בתוך טקסט. כאשר מדובר בריאיון שמיועד לדיגיטל, השיטה הראשונה מנצחת בקלות. הסיבה: טקסט שמחולק לשאלות ולתשובות הוא טקסט מסודר שהעין אוהבת לראות על מסכים. היא גם מאפשרת לקורא לדלג על שאלות שפחות מעניינות אותו או להתמקד בשאלה שמאוד מעניינת אותו.

כך או אחרת, הריאיון חייב להיפתח בפסקה פותחת. הכלל: לעולם אל תתחילו את הפסקה במידע יבש על המרואיין. התחילו באמירה בולטת מתוך הריאיון, בנתון סטטיסטי שמצאתם בתחקיר או בתיאור התחושה שלכם לפני הריאיון.

שאלת הפסקה החותמת את הריאיון תלויה בהרבה גורמים, לפעמים טכניים – למשל: צמצום המרחק לטופס בתחתית הכתבה. יש ראיונות שמצריכים פסקה חותמת ויש שלא. אם בחרתם לחתום ללא פסקה מסיימת, הקפידו שהאמירה של המרואיין בסוף הריאיון תהיה משמעותית וחזקה ותשאיר את הקוראים עם טעם של סגירת מעגל.

עד כמה ניתן להתערב בחומרי הגלם? הדבר נתון לשיקולי העורך. כיוון שהנוהג שעליו אני ממליץ הוא ממילא לשלוח את הטיוטה לעיון המרואיין, ניתן לבצע שינויים מסוימים בטקסט, למשל:

  1. קיצור תשובות: ניתן לקצר תשובה ארוכה על ידי מחיקת מילים. אין לשנות את הנאמר בתשובה עצמה, אלא אם כן מדובר על תיקון טעות. במקרה כזה יש לשלב במסמך הערה שתפנה את תשומת לב המרואיין לכך.
  2. חלוקת תשובות ארוכות: ניתן לחלק תשובה ארוכה לשתי תשובות על ידי הוספת שאלת ביניים שתבהיר את החלוקה.
  3. סידור פסקאות: אין צורך לשמור על סדר השאלות המקורי. אם אתם מגלים שתשובה שניתנה במיקום מסוים מתאימה להזזה למיקום אחר, הזיזו אותה.
  4. כותרות משנה: כותרות משנה חשובות מאוד לזרימת הקריאה: ניתן לבחור באמירה חזקה כמו תהייה או שאלה המעידה על מהות הפסקה הבאה, או לתת ציטוט מתוך תשובה שנתן המרואיין.
  5.  "לידים": לידים בעולם העיתונות שונים מלידים בעולם השיווק. הכוונה היא לציטוטים מובלטים מתוך הטקסט, שמטרתם למשוך את תשומת לב הוקרא ולמגנט אותו אל תוך הטקסט. בחרו שניים–שלושה לידים ושלבו אותם בריאיון. אלה חלקי הטקסט שהקורא סורק קודם כול, עוד בטרם החליט אם לקרוא את הריאיון.

מה שנותר עתה זה לשלוח את הריאיון לעיון המרואיין, ולאחר מכן לבצע התאמות SEO ועריכה לשונית.

ראיון עיתונאי: גם הוויזואליה חשובה

מבחינת הוויזואליה, יש לשלב בריאיון כמה תמונות עם כיתובים מושכים. כדאי תמיד להשתמש בתמונות מקוריות שצילמתם בעת הריאיון או שהמרואיין שלח לכם. מותר לשלב מעט תמונות סטוק במקרה הצורך, אולם חובה שהתמונה הראשית תהיה מקורית.

ריאיון מקורי עם תמונות סטוק זה כמו נעלי זהב מכוסות בוץ.