שיפוצים בבית הם לא תמיד כורח המציאות. פעמים רבות אנו מחליטים לשפץ בעיקר כדי לגוון ולחדש. בניגוד לכך, שיפוצים באתר האינטרנט לקראת שנת 2014 – הם הכרח פונקציונלי. מדוע? ראשית, משום שהרגלי החיפוש וצריכת התוכן על ידי המשתמשים השתנו ללא הכר. אתר שנבנה לפני שנתיים אינו משקף עוד את הרגלי צריכת התוכן הנוכחיים. נדמה שמשתמשי האינטרנט סובלים מהפרעת קשב וריכוז אקספוננציאלית ומוכנים לבלות הרבה פחות זמן בחיפוש, או בתהייה האם האתר שאליו הגעתי רלוונטי לצרכי. שנית, מנועי החיפוש ביצעו שינויים רבים באלגוריתמים של חיפוש האתרים, כריית המידע והגשתו, באופן השם דגש עיקרי על איכות התוכן ועל התייחסות הצרכנים אל התוכן.
בשנים האחרונות, הצורך בעדכונים נעשה תכוף יותר והפך לאתגר מתמשך עבור מחלקות שיווק בארגונים רבים. אתרים שלא יעמדו באתגרים יסבלו מדעיכה, מירידה במדדי הצלחת האתרים ובמקרים רבים מהפסדים כספיים. כן, גם אם כרגע האתר שלכם נמצא בדירוג גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל – הוא עשוי להיות מושלך אל הספסל האחורי בקרוב. מנגד, כיוון שבעולם השיווקי אין ואקום, משווקים שיאמצו את השינויים המתבקשים יעלו בדירוג וירוויחו מהמצב החדש..
מותם (המאוחר מידי) של אתרי התדמית
קשה להאמין שבאמצע שנות העשרה של המילניום, כשאני שואל בעלי עסקים על תפקיד האתר שלהם, עדיין אני נתקל בתשובה: "אתר תדמית". במקרים כאלה אני נאלץ לענות קצת בבוטות שאם יש לכם אתר תדמית אז התדמית שלכם – איך לומר בכל זאת בעדינות? לא מהמשופרות. אם עדיין לא השכלתם להפנים שאתר האינטרנט אינו ברושור – אתם בבעיה. הסטטיסטיקות אינן משקרות, משתמשים שיכנסו לאתרים ולא ימצאו בו תוכן של ממש, או שייכנסו בפעם השנייה ויתקלו באותו התוכן בדיוק, לא יחזרו בשלישית. באופן דומה יפעלו גם רובוטי חיפוש הסורקים את האתרים ומדרגים אותם בתוצאות החיפוש. עד סוף שנת 2014, אתר שאין לו תוכן דינמי המזין את ליבת העשייה של העסק שלו, יימחק מתוצאות החיפוש הריאליות ויפקיר טריטוריות חיפוש לאחרון מתחריו.
תאימות מובילית
הערכות הזהירות צופות שכ-30% מהביקורים לאתרים בשנה הקרובה יעשו מטלפונים סלולריים ומטאבלטים. בעלי אתרים שיקחו בחשבון את הנגשת האתר למשתמשי המובייל ושמירה על חווית משתמש מתאימה, ריספונסיבית ואיכותית, יהנו מהאפשרויות הרבות שהמרחב המובילי מאפשר ובכללן הוספת תכנים תלויי מיקום, וניידות.
נתונים מובנים – Structured Data
כשאתם מחפשים בגוגל את המונח "פריס הילטון" האם אתם מתכוונים לסלבית הידועה או שאתם מחפשים מלון לחופשה שלכם בבירת צרפת? במהלך החודשים האחרונים השיקה גוגל את השינוי האלגוריתמי הגדול מכולם בשנים האחרונות. השינוי האלגוריתמי המכונה "יונק הדבש" (Hummingbird), תוכנן לספק תשובות לשאלות ספציפיות כלומר, גוגל ממשיכה לנסות ולפצח את ההקשרים הסמנטים של מילות החיפוש. הדבר מתאפשר בשל החדרת הסטנדרטים החדשים לתיוג עצמים "יישויות" או מקומות ושילובם באתרים בעזרת מיקרו-דאטה. השימוש במיקרו-דאטה מאפשר למנועי החיפוש להבין באיזה הקשר עליו להגיש את האתר בתוצאות החיפוש ובכך הופך אותו לרלוונטי יותר. מנהלי האתרים יכולים היום לאותת על ידי החדרת קוד באיזו פריס הילטון הם עוסקים, דבר המאפשר למנועי החיפוש לאנדקס את אתרם באפן אפקטיבי יותר. אם עוד לא שילבתם מיקרו-דאטה באתר שלכם עכשיו זה הזמן
חווית משתמש שוברת שיגרה
בעידן של עייפות משתמשים מהweb אתרכם חייב לבלוט. בולטות ניתן לייצר על ידי חווית משתמש עתירת תעוזה. לא עוד אתרי תבנית שחוקים וסטנדרטיים. האתר צריך להיות ויזואלי וחוויתי עם אמירה חדה וברורה המשקפת את הנראטיב הארגוני שלכם, אך יחד עם זאת לשלב פשטות וסדר, הן בניווט והן בהיררכיית התכנים.
חברתיות
ההיסטוריה כבר לימדה אותנו שמהפכות חברתיות מסתיימות בריאקציה. לאחר פלישה אל המדיה החברתית על ידי חברות שהציפו את הרשתות בתכנים, אני צופה רנסנס מחודש לweb. בינינו, אף אחד לא ממש רוצה להיות חבר של סוכן הביטוח, רואה החשבון או רופא השיניים – במיוחד אם הם לא שלו. כשנצטרך, נדע היכן למצוא אותם ומן הסתם זה יהיה באתר האינטרנט שלהם. עדיין, חברות ימשיכו ובצדק רב, לפתח את הקשרים והנוכחות החברתית שלהם אולם הקשר עם הנעשה באתר האינטרנט יתחזק ויהפוך לדו כיווני, כך שהמדיה החברתית והאתר יהיו ארוגות יחד באפן טבעי. על העשייה להפוך לעשייה משלבת הלוקחת בחשבון את הרגלי צריכת התוכן בכל אחת מהמדיות.
Content Discovery
לא על החיפוש לבדו. אם אתם מפיקים תכנים מצוינים, אל תשמרו אותם בסוד. שילוב מערכות למציאת תוכן כגון מערכת Outbrain באתר שאינו שלכם יעזרו לתפוס את המבקרים ולהדביקם לביקורי עומק. באפשרותכם גם לרכוש "הדבקות" באתרים אחרים ולהנות מפריסת תוכן רחבה. אם יש לכן תוכן באמת טוב – יש סיכוי לשיתוף פעולה מול אתרי מדיה הצמאים לתוכן שכזה.
נגישות
ביום 25.10 נכנסות לתוקף תקנות המסדירות את הנגשת אתרי האינטרנט בישראל. ההנגשה תבוצע בהתאם לתקן ישראלי 5568 המאמץ את הנחיות הנגישות של איגוד האינטרנט הבין-לאומי W3C. הנגשת אתרי אינטרנט תהפוך לחובה חוקית וגוף שלא יבצע את ההתאמות הנדרשות יהיה חשוף מבחינה משפטית. קישור לתקן