מה זה בכלל לוגו ("סמליל")? מה הקשר בינו לבין "סימן מסחר"? ועל מה צריכים לתת את הדעת כשבאים לעצב סמליל שכזה?

ויקיפדיה מגדירה לוגו כך: "אלמנט גרפי, איור או עיבוד טקסט שנוצר או עובד במטרה לסמל ולייצג גורם מסוים ולהיות מזוהה עמו בתודעת הציבור"

זוהי הגדרה נכונה, אך יבשה. כד להבין לעומק את מהות הלוגו יש לחזור ליסודות ולהבין את מטרותיו. ללוגו 2 תפקידים עיקריים: זיהוי ושידור.

א. זיהוי:

נפתח בשאלה:

מה אתם רואים כאן?

נעל לבנה

נכון. נעל ספורט.

ועכשיו מה אתם רואים?

נעל לבנה חומה

שוב צדקתם. נעל של ספורט של אדידס.

איך ידעתם? הרי לא כתוב בשום מקום את המילה "אדידס"? ובכן, הנעל נושאת סימן גרפי – את "לוגו שלושת הפסים המקבילים" המפורסם של אדידס. העין שלכם הבחינה בלוגו, המוח שלכם זיהה שהלוגו מוכר מפרסומות ומוצרים של אדידס, ולבסוף קישרתם את המוצר עם חברת אדידס. תהליך דומה עובר עליכם כשאתם נתקלים באחד מהסימנים הגרפיים הבאים:

הקישור הזה שנעשה במוח שלכם, תוך שבריר שנייה, בין סמל לבין גורם מסוים, הוא מהותו הראשונה של מותג: זיהוי.

ב. שידור

לאור העובדה שמטרתו של הלוגו הוא לזהות מוצר או שירות מסוים ולקשר אותו לגורם ספציפי, אך טבעי הוא שאותו גורם ירצה לעצב לוגו המשדר את מהותו של הארגון או המוצר שלו. לא חייבים שהלוגו ישקף את מכלול "ערכי המותג" אך כדאי שהוא יבהיר את הלך הרוח המרכזי.

לדוגמא:

לוגו הטכניון משדר תעשייתיות –

 

.

.

לוגו WAZE משדר חברתיות וקלילות –

 

.

.

הלוגו של אקספלורר משדר גלובליות –

.

.

.

תפקידו השני של הלוגו הוא לשדר אל הצרכן, תוך כדי תהליך הזיהוי, תחושה – סוג של מסר רגשי – המשקפת את מהותו של הארגון, השירות או המוצר.

לסיכום:

כדי לבנות לוגו מתאים יש לאפיין ולחדד את מהות הארגון, המוצר או השירות, ולהגדיר את המסר הרגשי/ תחושתי שהארגון ירצה לשקף למי שייחשף ללוגו. כדי שהלוגו ישמש בצורה מיטבית את 2 מטרותיו המרכזיות, עליו לעמוד בכללים הבאים:

א. סימן גרפי פשוט ובלתי מורכב.

ב. סימן שמשדר ערך כלשהו: חדשנות, יצירתיות, רשמיות, יציבות – וכן הלאה.

ג. ניתן להוסיף מלל קצר ללוגו, אך מומלץ להפרידו כך שניתן יהיה להשתמש בלוגו עם או בלי המלל – לפי בחירה. שימוש מקביל בלוגו כשלעצמו, בלוגו עם סלוגן ובלוגו עם שם החברה- מחזק את הזיהוי שעושה הציבור בין המוצרים שלכם לביניכם.

ומהו "סימן מסחר"?

  מונח משפטי המאפשר להגן על "סימן" המזהה מוצר או שירות מסוים עם גורם ספציפי אחד. ברור ש"לוגו" נכנס בגדר ההגדרה של "סימן", אך מה לגבי מילים ללא עיצוב גרפי? החוק מגדיר "סימן" בצורה רחבה:

 "סימן" – אותיות, ספרות, מלים, דמויות או אותות אחרים או צירופם של אלה, בשני ממדים או בשלושה

  "סימן מסחר" – סימן המשמש, או מיועד לשמש, לאדם לענין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם

כלומר, אם ניקח את WAZE כדוגמא, החוק מאפשר להגן גם על הלוגו, אך גם על המילה WAZE ואפילו על הסלוגן שלהם: outsmarting traffic, together – כיוון שכל אלה מזהים את אפליקציית הניווט עם מקור אחד ויחיד – חברת וייז.

אבל נושא ההגנה על סימני מסחר הוא נושא נפרד ומורכב (כפי שלמדתי במהלך שנותי כעורך דין העוסק בתחום זה), וכדאי להתייעץ עם עורך דין מומחה כיצד להגן בצורה מיטבית על הלוגו שלכם. אצל גורמים מסוימים סימן המסחר הוא הנכס החשוב ביותר לארגון – יותר מהמוצרים עצמם. תשאלו את רדבול.