הלקוחות הראשונים של המתכנה, אי שם בשנת 2012, לא עשו לנו חיים קלים. זה התחיל עם שירותי שיווק דיגיטלי לעמותה שחפצה לקדם מודעות לבדיקות קולונוסקופיה, נמשך עם מרכז אקדמי המלמד פילוסופיה וספרות מופת ועם שלל גופי לימוד יהדות מתחדשת למיניהם. לא בדיוק החומרים מהם עשויים פוסטים ויראליים.

שיווק דיגיטלי: הניצוץ שנוצר מחיבור עולמות

אחת הדרכים להפוך תכנים מורכבים ומשעממים לכאלה שמעוררים עניין, היא לחבר עולמות. חיבור העולמות, כשלעצמו, יוצר ניצוץ של עניין מעצם החיכוך בין שני עולמות שונים. ככל שהעולמות רחוקים יותר מזה מזה, החיכוך מפיק אנרגיה חזקה יותר, וממילא העניין שנוצר גדול יותר. החיכוך הזה יכול לבוא לידי ביטוי ויזואלי או לידי ביטוי מילולי, למשל: הצורך לדבר בשפה אחת על עולם בו שולטת שפה אחרת לחלוטין.

הנה כמה דוגמאות לניצוצות שנוצרו מחיבור עולמות:

1. הפייסבוק של ששת הימים

כמורה דרך מוסמך, אני יכול להעיד שהתלמידים של היום לא ממש יודעים לבדל בין תקופות. מבחינתם דוד המלך ודוד בן גוריון אכלו מאותו מסטינג ומלחמת ארבעת המלכים את החמישה בספר בראשית אירעה בסמוך למלחמת ששת הימים. איך אפשר לחבר את הדור הצעיר אל מלחמת ששת הימים? לחבר את המלחמה לעולם הדובר את שפת הצעירים: ובאותם ימים בהם טרם הפציע אורה של הסנפצ'אט – שלטה ממלכת הפייסבוק.

הפרויקט הזה, שנעשה במסגרת אתר הסאטירה ז"ל nonews של מייסדי המתכנה, עבור העיתון "מקור ראשון", חיבר בין אירועי ששת הימים לבין הרשתות החברתיות. החיבור בין הנראות והשפה של פייסבוק לבין רוח תקופת מלחמת ששת הימים יצר ניצוץ של עניין. ברבות הימים, הפך הדף לעזר לימוד פופולארי במערכת החינוך ללימוד מאורעות מלחמת ששת הימים.

שיווק דיגיטלי: חיבור עולמות
הפייסבוק של ששת הימים

2. שירת פרוזאפ

המשימה שקיבלנו מקבוצת זאפ דפי זהב היתה לעורר עניין בזירת שיווק דיגיטלי שעסקה בבעלי מקצוע. כמה מעניינים יכולים להיות שרברבים, רופאי שיניים ועורכי דין בתחום המיסוי? מתברר שמאוד. תחרות "שירת פרוזאפ" חיברה בין ז'אנר תחרויות השירה לבין בעלי המקצוע ופנתה אל הציבור בבקשה לחבר שירים העוסקים בבעלי מקצוע בלבד. מאות השירים שנשלחו נוקדו והועלו לדף הפרויקט, והשירים הזוכים זכו בפרסים. מה שיצר את העניין היה הניצוץ שנוצר מהחיכוך שבין העולמות השונים כל כך.

שיווק דיגיטלי - שירת פרוזאפ
שירת פרוזאפ: מתפייטים על בעלי מקצוע

3. ה"פשקווילים" של מגזין מוצש

פרויקט הפשקווילים של מגזין מוצש הוא דוגמה מצוינת לחיבור עולמות יצירתי. מצד אחד, המדיום הפשקווילי הארכאי ועתיק היומין, ומנגד – מאורעות אקטואליים שהמרחק בינם לבין הנושאים הקלאסיים של הפשקווילים רב, וזאת בלשון המעטה. אחד הפשקווילים בסדרה אף הפך לעזר לימוד רשמי בחוברת של משרד החינוך (תפילין ללא רצועות). תופעה דומה מתרחשת אף בנוגע לפרויקט "הלכה פייפן" של כותב שורות אלה – המחבר בין הלכות דתיות לנושאים חילוניים למהדרין כמו האולימפיאדה, נהיגה ובחירות. לא אחת אני מקבל איתות ממכרים ובני משפחה שסעיפים מתוך הפרויקט נלמדים באוניברסיטת בר אילן בלימודי יסוד ביהדות כדי להמחיש מונחים כמו "מצווה שאין לה שיעור" (הלכות שופינג), או "מצווה שהזמן גרמא" (הלכות מונדיאל).

שיווק דיגיטלי: תפילין אלחוטיות
מתוך פרויקט "הפשקוויל": תפילין ללא רצועות. מופיע בפרסום רשמי של משרד החינוך

4. תחזית מזג האוויר של נח

אחד התחומים המשעממים ביותר תלמידים, הוא תנ"ך. הדבר נכון במיוחד לגבי פרקים בהם יש להבין ולזכור פרטים טכניים. איך, למשל אפשר ללמד בצורה מעניינת את מהלך המבול בימיו של נח? הסיפור התנ"כי רצוף תאריכים, ספירות של ימים, ומאורעות שקשה לתארך במדויק על רצף זמן אחד: מתי התחיל לרדת גשם, כמה זמן נשמך המבול, מתי נשלחו העורב והיונה ומתי התגלתה הארץ?

באינפוגרפיקה הזו של Mark Barry, מסופר הסיפור של המבול על ידי סכימה של תחזית מזג אוויר. הנושא המורכב הופך לפשוט, ברור במבט אחד, והרבה יותר מעניין. אינפוגרפיקה מצוינת.

שיווק דיגיטלי בתנך
תחזית מזג האוויר של נח. Mark Barry

5. האנדרגראונד של החברה הישראלית

איך אפשר להמחיש את השוני בין הזרמים העדתיים, המגזריים והחברתיים השונים בחברה הישראלית באופן שהוא גם משעשע, גם סאטירי וגם מעורר מחשבה? החיבור בין עולם מפות הרכבת התחתית, ובמקרה הזה – האנדרגראונד, לבין זרמים בחברה הישראלית ותחנות בחייהם הוליד ניצוץ מעניין במיוחד. שימו לב שלמרבה הצער, הקו של שמעון פרס הגיע, כנגד כל הציפיות, אל תחנתו הסופית.

שיווק דיגיטלי - אינפוגרפיקה
המטרוניתא – מפת הזרמים התת קרקעיים בחברה הישראלית

 

ולקינוח – עוד כמה דוגמאות:

קדימה: צרו ניצוצות. חברו עולמות.