בישיבה הסוערת הזו השתתפו כל זרועות השיווק והטכנולוגיה הקשורות להקמת אתר האינטרנט החדש לגוף פיננסי גדול בישראל. נושא הישיבה: תכנון ועיצוב שכבת התוכן הדינמית, הלא היא המגזין של האתר, מה שהיו קוראים פעם "בלוג".

דיון אמוציונאלי במיוחד נערך סביב הנראות של דף כתבות במגזין ודיון בפיצ'רים שיעטפו אותו. בצד אחד: אנשי העיצוב וחווית המשתמש שרוצים לתת למשתמש חוויה נעימה לעין והגיונית. בצד השני: אנשי השיווק והתוכן שרוצים דף אפקטיבי שיאפשר להם לעודד צריכת תכנים נוספים, שיתוף תכנים, מילוי טפסים ושאר הדברים שאתר אינטרנט צריך לדעת לייצר.

איך להכריע בין הגישות? בדיוק כפי שיצרני מכוניות מכריעים.

הפער שבין הקונספט למציאות בתעשיית הרכב

בכל פעם זה קורה מחדש: אחד מיצרני הרכב משחרר לעיתונות סקיצה של הדגם הבא, שנראית שנלקחה מסרט עתידני במיוחד. שנה אחר כך מוצג דגם הקונספט עצמו בתערוכת רכב חשובה: הוא מזכיר את שרטוט הקונספט אבל ניכרים גם שינויים. ואז מושק הדגם שיימכר בפועל – וכאן כמעט תמיד נכונה אכזבה גדולה: הרכב מזכיר ממש במעט את השרטוט המקורי ובסופו של דבר נראה, שוב, כמון שאר המכוניות בשוק.

קונספט מול מציאות: רנו קפטור
רנו קפטור: רכב הקונספט ורכב הייצור – מזהים את ההבדלים? (צילום: overlaet; math david)

מה הסיבה לכך? זה לא רק חשש מלפרוץ דרך. זו התובנה שרכב הוא לא פלקט ולא יצירת אמנות אלא בראש ובראשונה כלי שימושי. אפשר לשרטט רכבים נמוכים בקווים זורמים ומרהיבים, אבל בפועל הנהג והנוסעים צריכים להיכנס ולצאת מהרכב בנוחות. ניתן לתכנן חלל פנימי מרווח במיוחד במושבים האחוריים, אך חייבים גם למקם מיכל דלק איכשהו.

כמעט לכל אלמנט בתכנון של רכב יש השלכה על העיצוב. שאלתם את עצמכם למה דגמי מאזדה מאופיינים בחלל פנימי צפוף יותר במעט? זה כי המנוע ממוקם קצת יותר לכיוון פנים הרכב, במטרה להעביר את מרכז הכובד למרכז הרכב ולאפשר התנהגות ספורטיבית. למה חלקם האחורי של רכבי היברידיים נראה עמוס וגבוה יותר? כי שם נמצאת הסוללה.

בסופו של דבר מנהל הפרויקט צריך לקחת את הקונספט העיצובי המרהיב שעל הנייר ולמצוא את הפשרות הנכונות בין עיצוב, הנדסת אנוש, בטיחות ופונקציונליות שיוציאו תחת ידיו רכב שימושי שיעשה את העבודה לשמה נועד מלכתחילה.

הפשרות בהקמת אתר האינטרנט שלכם

המצגות של חברות עיצוב אתרי אינטרנט, של אנשי ה-UX וה-UI הן תמיד מרהיבות. הדפים נקיים, הכל יושב במקום, בפלטת הצבעים הנכונה ובפרופורציות מושלמות. אבל את אתר האינטרנט שלכם אתם בונים לא כדי לתלות על הקיר אלא כדי שיעשה עבודה שיווקית. זה אומר שחייבים לשלב בו פיצ'רים מסוימים המיועדים להנגשת תכנים נוספים ומאפשרים לשתף אותם, טפסים להשארת פרטים ויצירת קשר במקומות אסטרטגיים ועוד. זה מצריך לפעמים גמישות במיקומים של הצבת טפסים ותמונות – גם אם אלה חורגים מהנחיות העיצוב הראשוניות והקפדניות.

אף אחד לא ממש מרוצה? הצלחתם

מה קרה בסוף הישיבה? פשרה. אנחנו לא קיבלנו את כל מה שרצינו כאנשי תוכן כדי לנהל מגזין תוכן באופן מיטבי, אנשי העיצוב לא זכו לקבל אור ירוק לעיצוב הראשוני שתכננו ואנשי ה-UX נאלצו להסכים גם הם לפשרות במערכת הניווט והצגת התכנים השונים.

בדיוק בשביל זה יש מנהל פרויקט. הקמת אתר אינטרנט הוא לא הליך דמוקרטי. בסופו של דבר מישהו צריך לקחת אחריות ולהחליט החלטות לא פשוטות.