שיווק דיגיטלי נתפס כעולם דינאמי ומשתנה בקצב מטורף, כזה שלכאורה לא ניתן להיערך אליו מראש. האמת היא שכל השינויים האלה סובבים תמיד סביב אמת בסיסית אחת: להשאיר את המשתמשים מרוצים. מיהו משתמש מרוצה? כזה שמקבל בדיוק את מה שציפה לקבל כשנכנס מלכתחילה לפלטפורמה מסוימת: גוגל רוצים שתמצאו כמה שיותר מהר את התשובה הכי מתאימה לשאילתה שלכם, פייסבוק רוצים שתחוו את החוויה לשמה נרשמתם מלכתחילה לרשת, מערכות גילוי התוכן רוצות שהקוראים ירגישו שקיבלו את הכתבה הבאה שתעניין אותם. מצוידים באמת הבסיסית והמרגיעה הזו, בהחלט ניתן לשער מה צפוי לנו ב2017.

גוגל: יותר מהר, יותר רחב יותר ריספונסיב

גוגל google
גוגל. דגש על מהירות וריספונסיביות

אם שנת 2015 היתה נקודת המפנה בה העולם עבר להשתמש באופן סופי בעיקר במובייל, שנת 2016 הפכה באופן טבעי לשנת הריספונסיב: התאמה למכשירי קצה. האפקט הגוגלי היה מיידי: תכנים באתרים ריספונסיביים הצליחו לדחוק בקלות יחסית תכנים באתרים לא ריספונסיביים, גם כאלה שהיו מחופרים עמוק בתוצאות הראשונות של גוגל. אז מה צפוי לנו ב 2017? המשך המגמה לשפר את חווית הגלישה במובייל ולהתאים תוצאות באופן אופטימלי:

1.נראות:

במחצית הראשונה של 2016 גוגל עוד הייתה סבלנית לתופעה של אתרים בשתי גרסאות נפרדות: דסקטופ ומובייל. העידן הזה נגמר. גוגל תתעקש איתכם על גרסאות ריספונסיביות מלאות ותסלק אתרים "מותאמי מובייל" מתוצאות החיפוש הראשונות, במיוחד אם מדובר בגרסאות רזות של האתר. בקיצור: אם אתם לא ריספונסיב, הכינו תקציב. ואם אתם כבר עובדים על האתר – לא לשכוח את נושא הנגישות שאולי נדחה בשנה, אך עדיין מחייב, מה גם שחלק מכללי הנגישות (תיאורי תמונות, למשל) – טובים גם ל SEO.

2. מהירות:

יצא לכם לנטוש אתר רק כי הוא נטען לאט? אז גוגל לא רוצה שזה יקרה לכם. לכן היא שמה דגש הולך וגדל על מהירויות האתר, במיוחד במובייל. ב 2017 אתם חייבים להתייחס בכובד ראש לנושא מהירות האתר:

  • סוף מעשה במחשבה תחילה: אל תעלו לאתר תכנים כבדים מדי. זה אומר שאתם כנראה צריכים לוותר על animated gifs, גם אם הם ממש מגניבים, לבדוק שאתם מעלים תמונות המותאמות במשקלן לדרישות ולא מעבר לכך ולא מעלים קבצים שאפשר להטמיע מבחוץ.
  •  הכדור הפורח: אתר ריספונסיבי מאפשר, בין השאר, להציג תצוגות שונות בדסקטופ ובמובייל. השאירו במובייל את התכנים עצמם והסירו משקל עודף כמו וידג'טים שממילא אף אחד לא מגיע אליהם כי הם מוצגים בתחתית הגלילה. זה כמו להשליך שקי חול מכדור פורח כדי להמריא.
  • טכנולוגיה חכמה: פרויקט AMP של גוגל מציע טכנולוגיות המאפשרות טעינה מהירה של אתרי מובייל, ומכאן שמו: Accelerated Mobile Pages. הפרויקט, שנפתח תחילה באופן מוגבל לאתרים גדולים מסוימים, פתוח עתה לשימוש וכדאי להיעזר בו.

3. אוטוריטה רוחבית:

כאן אנחנו עוברים מהתחום הטכני לתחום התוכני. בחודשים האחרונים גוגל שמה דגש על בחינת ענני מילים באתר כולו ולא רק של פריט התוכן בעצמו. הסיבה: לאפיין לכל אתר אוטוריטה נושאית ולתת לה משקל בבחינת הקידום של הכתבה הספציפית. לדוגמה: כתבה על תרופה חדשנית שנמצאת באתר שעוסק כולו בתחום רפואי תקבל משקל גדול יותר מאשר אותה כתבה שתוצב באתר העוסק בפוליטיקה. המשמעות: ב 2017 אי אפשר לשלוף תכנים מהשרוול. חייבים לעבוד לפי תכנית תוכן מסודרת בשל שיווק דיגיטלי ועם גאנט עבודה שיביא לידי ביטוי את תמהיל הנושאים בהם אתם עוסקים באופן שיבנה אוטוריטה רוחבית לאתר.

רשתות חברתיות: מלחמת עולם

אייקונים של רשתות חברתיות
רשתות חברתיות: מלחמת עולם על משתמשים

לפני ימים ספורים צצה לה לשונית מוזרה בדף הפייסבוק של  TechCrunch- לשונית "jobs". בירור שנעשה מול פייסבוק הבהיר שמדובר בפיצ'ר חדש וניסיוני של פייסבוק שיאפשר לדפים עסקיים להציע משרות בדף הפייסבוק ולקדמן בתשלום. בארבע מילים: אצבע לעין של לינקדאין. הוסיפו לכך את כלי חיפוש הקבוצות שהוסיפה פייסבוק לאחרונה והרי לכם מערכה של ממש מול הקהל המקצועי והמבודל של לינקדאין.

אם פייסבוק מתחפשת ללינקדאין, טוויטר מתחפשת לפייסבוק עם תכונות שלא היו בה בעבר, וסנאפצ'אט מתחילה לרחרח את עולם הפרסום ל smb's – ברור שיש כאן מלחמת עולם בין הרשתות החברתיות על כיסם של המפרסמים ומקדמי התכנים. האם התחרות הזו תוביל להפחתת מחירים בישראל? בינתיים זה לא קורה.

ומה צפוי להתרחש בתוך הרשתות החברתיות עצמן? כל הרשתות החברתיות ינסו להשאיר את המשתמשים כמה שיותר זמן בתוך המערכת ולמנוע מהם לצאת החוצה אל לינק חיצוני. אמנם ה instant article של פייסבוק טרם תפס (לפחות בישראל), אבל פייסבוק לא יוותרו כל כך מהר על הכלי החכם הזה. פייסבוק גם ימשיכו בניסיונות להקל על החיפוש בתוך הרשת, אך היום בו אנשים ייכנסו לפייסבוק כדי לחפש מידע במקום לגוגל או יוטיוב – עדיין רחוק.

כל הרשתות ימשיכו לשים דגש על וידאו ולבלבל את המפרסמים עם נתוני צפייה לא מציאותיים. בתוך מבול הוידאו שצפוי לנחות עלינו ב 2017 נצטרך להתאמץ הרבה יותר כדי להגיע לקהלי היעד, בין השאר באמצעות כלים שהולכים וצוברים תאוצה כמו 360, מציאות מדומה ורבודה ו Live Video שממשיך להיות להיט כשעושים בו שימוש נכון. כמו תמיד: בעולם של שיווק דיגיטלי מתוכנן כדאי להיערך להפקה של סדרות מאשר להפקות "תדמית" חד פעמיות.

מערכות גילוי תוכן: מקצי שיפורים

טאבולה ואאוטבריין צוברות תאוצה ונוגסות נתחים הולכים וגדלים מעוגת הפצת התוכן.

טאבולה או אאוטבריין?
טאבולה ואאוטבריין: תיקו טכני

מצד המפרסמים, לכל מערכת יתרונות וחסרונות וכל מערכת תנסה לפצות על חסרונותיה: טאבולה תשיק בקרוב מערכת פרסום עצמית שתאפשר העלאת קמפיינים ללא מגבלת המינימום של 1,500$ לקמפיין; אאוטבריין תשפר ותפשט את מערך המעקב אחר הלידים – כך שהחסרונות בכל פלטפורמה יתקזזו בקרוב זה עם זה.

האתגר הגדול שיעמוד בפני מערכות גילוי התוכן הוא סינון תוכן. לצערי, לא נראה שהמערכות נותנות דגש מספיק על כך וייתכן שהנושא נמצא ב"שטח מת" חשיבתי שלהן. טאבולה נחשבת לקלה יותר על ההדק באישור תכנים, אך גם אאוטבריין מאפשרת לתוכן לא איכותי להיות מוזרם במערכת. אם טאבולה ואאוטבריין לא ישכילו להתחיל לסנן תוכן באופן מוקפד יותר – העידן בו "עיוורון הבאנרים" יהפוך ל"עיוורון מערכות גילוי תוכן" יגיע קרוב מהצפוי.

שיווק דיגיטלי 2017: סיכום

לשנת 2017 כדאי להיערך כך:

  1. לוודא שליבת השיווק הדיגיטלי שלכם, הלא היא האתר וערוצי התוכן שלו, מותאמים לאתגרי 2017 מבחינה טכנית: מהירים, ריספונסיביים ונגישים.
  2. לתכנן מראש תכנית תוכן בתמהיל מדויק, שתסייע לגוגל לזהות את האוטוריטה שלכם – הבסיס של שיווק דיגיטלי כיום.
  3. ליישם את התכנית, אך להשאיר פתח לשינויים הנובעים מהזדמנויות תוכן, טרנדים ושינויים טכניים.
  4. לזכור שהרשתות החברתיות הן רק כלי עזר ולא מטרה. השקיעו בערוץ התוכן באתר שלכם – הוא נותן את ה ROI הגבוה ביותר ואף מזין את שאר גלגלי המערכת, כולל רשתות חברתיות.
  5. להפיץ את התוכן שלכם באופן קבוע, ולא רק ב"קמפיינים". אם התוכן שלכם טוב, אתם רוצים שהקהל יהיה מעורב באתר שלכם באופן קבוע ולא רק כשאתם לחוצים על מכירה או ליד.

זקוקים לפגישת הכוונה שתסייע לכם לבנות תקציב ותכנית שיווק דיגיטלי ל 2017? נשמח להיפגש ולסייע.