רגע, על איזה חלון אנחנו מדברים ומי בכלל פתח אותו? נו, מי, גוגל.

גוגל תמיד הזרימה עדכונים לאלגוריתם שלה בקצב מהיר יותר משינויי התסרוקות של ריהאנה. אבל בשנתיים האחרונות גוגל לא סתם עדכנה אלגוריתמים – היא הפכה את קערת קידום האתרים על פיה. חיים יבין היה מתאר זאת כ"מהפך", מהפך בחשיבה הפילוסופית של כל עולם ה SEO מעולם של טכניקה צרופה לעולם שחייב לשלב בו גם מהות. והמהות הזו היא: תוכן. אמיתי.

Make the user happy

את המהפכה ניתן היה לחוש היטב בכנס SMX האחרון שנערך במלון ענבל בירושלים, בו גם אני הרציתי – בפאנל היחיד שהתקיים בעברית. הכנס נפתח בשיחה קצרה עם חואן פיליפ רינקון, אחד מנציגי גוגל העולמית שהתארח בכנס. בסוף השיחה ניתן גם זמן לשאלות. מסקרן.

טור ארוך של מקדמי אתרים דוברי אנגלית רהוטה (ועברית של טל ברודי) עמד בתור למיקרופון כדי לקבל תשובות מפי נציג גוגל בכבודו ובעצמו, סוג של התגלות שמימית.

השאלות שנשאלו היו עשויות להישמע מהצד כמו דיון בסדרת ספרי "50 גוונים של אפור":

  • "אתר בו טיפלנו נענש על ידי גוגל, כי היה מלא בתוכן שטחי. החלפנו את התוכן לתוכן מושקע יותר – אך עדיין לא עלינו בדירוג. איך ניתן להסיר את העונש?"
  • "אתר של לקוח שלנו היה עם קישורים רעים, בגינם נענש – והדירוג בגוגל ירד. סילקנו את הקישורים האלה – מתי תסתיים הענישה?"
  • "האתר שלי לא היה מונגש למכשירים ניידים והתוכן בו היה ישן מאוד ולא התעדכן – תיקנו את הכל כולל החלפת נתחים נכבדים מהתוכן באתר – מתי העונש יוסר והאתר יחזור לטפס בדירוג?"

חידדתי את אוזניי כדי לשמוע קצת יותר על מדיניות הספנקינג של גוגל, אך לכל השאלות שהתעופפו לעבר גוגל היתה תשובה אחת קבועה, פשוטה וסולידית:

"במקום לחשוב על 'מה גוגל יעשו', תחשבו 'איך ירגיש המשתמש' באתר שלכם. האם הוא הגיע לתוכן שהוא באמת חיפש רגע לפני זה בחלונית החיפוש? האם התוכן הזה מוסיף לו משהו? האם הוא קריא ונגיש בכל מכשיר קצה? אם התשובות לשאלות האלה חיוביות – אנחנו בגוגל כבר נזהה את זה באמצעים שלנו".

בתום סשן השאלות והתשובות בחר נציג גוגל להיפרד במילים אלה: "Make the user happy – leave the technology to us". עד כדי כך פשוט.

אז איפה חלון ההזדמנויות? אצל דארווין

השינויים בדפוסי הבדיקה של גוגל, פתחו חלון הזדמנויות לכל העוסקים בקידום אתרים ובשיווק דיגיטלי. למה? נסביר.

לפי ההערכות יש בעולם מאות מיליוני אתרי אינטרנט פעילים, ואף בישראל כולל אוקיינוס הרשת מאות אלפי אתרי אינטרנט פעילים. רובם המוחלט אינו עומד בפילוסופיה העדכנית של קידום אתרים: הם לוקים באופטימיזציית יתר, אינם נגישים למכשירים ניידים בצורה מלאה, והתוכן בהן הוא במקרה הטוב משעמם ובמקרה הרע – תוכן בולשיט.

כיוון שגוגל מתקדמת בקצב מהיר בהרבה מזה של בעלי האתרים, ישנה תקופת זמן מוגבלת בה אתרים שיתאימו את עצמם לגוגל – יזנקו בדירוג הרבה לפני מתחריהם האיטיים, כיוון שהתגמול שמעניקה גוגל לאתרים שפועלים לפי הפילוסופיה הנכונה הוא מיידי ומורגש. איך אמר דארווין: "לא החזקים ביותר שורדים, אלא אלה המגיבים בדרך הטובה ביותר לשינוי".

מתי החלון ייסגר? כשהמתחרים שלכם יתעוררו בוקר אחד ויגלו שהדירוגים שלהם בתוצאות החיפוש של גוגל צנחו. אף אחד לא יודע בדיוק מתי גוגל תיישם במלוא העוצמה את מדיניות הענישה שלה גם בישראל, אך אנשי ה SEO עימם שוחחתי בכנס ה SMX האחרון כבר חשים ברוחות המנשבות, ויודעים שזה "קרוב קרוב".

איך מנצלים את חלון ההזדמנויות?

מקשיבים היטב לגוגל. אתרים שיפעלו בחודשים הקרובים לאור העקרונות הבאים יזכו ליתרון על פני המתחרים הישירים שלהם ויצליחו לבנות אוטוריטה מהירה וקידום בתוצאות החיפוש של גוגל:

  1. ריספוניסיביות: אם יש תחום בו התגמול שנותנת גוגל מורגש באופן מיידי – זוהי התאמה למכשירי קצה. מהפכת הסמארטפונים גרמה לשינוי באופי הצריכה של התוכן הדיגיטלי: לא כולנו צורכים את התוכן מאותו צג. אתרים שעברו לעיצוב ריספונסיבי, המתאים את עצמו למכשירי קצה שונים באופן אוטומטי, התקדמו משמעותית בדירוג של גוגל. זה קרה גם לאתר שלנו, שעבר מהנגשה חלקית לריספונסיביות מלאה.

 

  1. אנגייג'מנט: זוהי כמובן מילת המפתח בתחום ה content marketing – מילה שהעבירה את כובד המשקל מהשאלה "כמה נכנסים לאתר" לשאלה "מה עושים המשתמשים אחרי שהם נכנסים לאתר". אנגייג'מנט, או "מעורבות" בעברית פחות נוצצת, יוצרים בעזרת תוכן עם ערך מוסף. איך יוצרים תוכן עם אותו ערך מוסף נכסף וחמקמק? עניין לא פשוט – אך בהחלט פציח.

 

  1. דינמיות: גוגל יודעת היטב שאתר שיש לו אוטוריטה אמיתית בתחום מסוים – אינו שוקט על שמריו, הוא עוסק בנושא באופן מתמיד. אם אתם לא מעלים תוכן טרי לאתר שלכם העוסק בתחומי הליבה של עיסוקכם – כנראה שאתם לא באמת אוטוריטה. תכל'ס, הם צודקים: גולש רוצה לצרוך תוכן עדכני ולא משהו שהתיישן במקום מוצל וקריר 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. לכן, יצירת תוכן חד פעמית ולא באופן רציף ולפי תכנית תוכן סדורה – תעמוד לרעתכם בבניית האוטוריטה הנכספת

מילת סיכום

המעבר לעקרונות העל לפיהן גוגל בוחנת אתרים אינה עניין של מה בכך. הדבר מצריך גישה רעננה לשיווק, הפניות תקציבים ומיקוד תשומת לב לאתר האינטרנט בשיטת שיווק באמצעות תוכן. אבל אין ברירה – אם לא תעשו זאת, הנראות שלכם בתוצאות החיפוש של גוגל תיפגע, והמתחרים שלכם יעקפו אתכם בקלילות.

הכח בתקופה זו עובר לידיים שלכם. אם תצברו בחודשים הקרובים אוטוריטה אצל גוגל בזכות עבודת תוכן אורגני מאומצת  – יהיה קשה מאוד להוריד אתכם מהפסגה.

רוצים לדעת איך האתר שלכם יכול לנצל את חלון ההזדמנויות? קבעו פגישה, נשמח לייעץ.