יותר מ 2,000 משתמשים ביצעו, נכון להיום, את מבחן השיווק הדיגיטלי שחיברנו: "האם אתם מומחים לשיווק דיגיטלי?". רוב ביצועי המבחן הגיעו מהניוזלטר שלנו, עליו מנויים בעיקר מנהלי שיווק ומנהלי שיווק דיגיטלי.

המבחן כלל עשרות שאלות מתחלפות בארבעה תחומים: רשתות חברתיות, ניתוח נתונים, אסטרטגיה דיגיטלית וידע כללי. סטטיסטיקות המבחן מגלות כמה נתונים מעניינים על תחומי הידע של העוסקים בשיווק ושיווק דיגיטלי, בדגש על מנהלי שיווק.

רשתות חברתיות: התחום החזק ביותר

התחום החזק ביותר בקרב מבצעי השאלון היה רשתות חברתיות. ממוצע התשובות הנכונות בתחום זה עומד על כמעט 70%, כאשר בחלק מהשאלות אחוז המשיבים הנכונה עומד על כמעט 90%.

עם זאת, בשאלות מסוימות, אחוזי העונים בהצלחה ירד אל מתחת ל 50%, כך למשל לגבי השאלות שעסקו בכללי פייסבוק לקיום הגרלות ותחרויות, אפשרויות ליצירת קהלים וניהול קבוצות.

עוד נתון מעניין: הרשת החברתית שמנהלי שיווק לא מכירים מספיק, לא אותה ולא את יכולות הקידום שלה, היא לינקדאין, רשת שמאז רכישתה על ידי מייקרוסופט הולכת והופכת למשמעותית יותר ויותר.

ניתוח נתונים: התחום החלש ביותר

בתחום זה הנבחנים התקשו במיוחד. החל מהבנת נתוני גוגל אנליטיקס, קריאת נתוני פייסבוק אינסייטס וחישוב אחוזי המרה. השאלה ש"הכשילה" מעל 80% מהנבחנים נגעה לדרך בה גוגל אנליטיקס מחשבת זמן שהייה בדף, ושאלה אחת אודות גרף של פייסבוק אינסייטס הניבה רק 58% משיבים נכונה.

חשיבות הבנת מהות הנתונים היא כלי הכרחי בידי מנהלי שיווק באשר הם, ונראה שיש מקום להעמיק ידע בתחום זה.

אסטרטגיה דיגיטלית: יותר טקטיקה מאסטרטגיה

מנהלי השיווק מכירים מונחי יסוד באסטרטגיה דיגיטלית, במיוחד אלה הנוגעים לניהול רשתות חברתיות ולניהול קמפיינים: דפי נחיתה, פרפורמנס, real time marketing וכדומה. אולם, בכל הנוגע לאסטרטגיית תוכן כוללת, רבות מהשאלות נותרו ללא מענה מדויק. גם מונחי יסוד כמו inbound marketing, גיימיפיקציה או הבנת מערכות גילוי תוכן (אאוטבריין וטאבולה) לא היו מוכרים מספיק בקרב הנבחנים.

ידע כללי: מנהלי שיווק מקצוענים בתחומם

מנהלי השיווק גילו בקיאות מצוינת בכל הנוגע למונחים רבים בתחום השיווק הדיגיטלי. שאלות על רימרקטינג, ריספונסיביות ומונחים מתחום הפרפורמנס הולידו אחוזי תשובות נכונות גבוהים מ-80%. עם זאת, בתחומים ספציפיים ניכר חוסר ידע מספק. כך, למשל, נושא הקניין הרוחני וזכויות היוצרים ברשת, גרמו למבוכה רבה בקרב הנשאלים, והשאלה שהכי הרבה נבחנים טעו בה במבחן כולו הייתה אודות סימול מסוים על זכויות בתמונה (עליה ענו נכונה רק כ 12% מהנבחנים).

סיכום: המצב טוב – יש מה לשפר

נראה כי למנהלי השיווק בישראל בסיס טוב והיכרות עם מונחים וכלים בתחום השיווק הדיגיטלי, במיוחד ברשתות חברתיות וניהול קמפיינים. תחומים בהם נדרשת העמקה הם אסטרטגית תוכן; ניתוח נתונים; וקניין רוחני ברשת.