בניית אתר אינטרנט היא מטלה שמאתגרת כל עסק. עבור מי שלא מורגל בכך, תהליך בניית האתר נראה מסתורי, מורכב, עתיר מונחים מקצועיים רבים, ודווקא עושר האפשרויות של בניית אתר אינטרנט יוצר בלבול רב.

בניית אתר אינטרנט: מחיר חוסר התכנון, או: אפיון מחדש

מבחינה טכנית, תהליך בניית אתר אינטרנט כולל שלושה שלבים מרכזיים: שלב אפיון האתר, שלב עיצוב האתר ושלב בניית האתר.

הטעות הנפוצה ביותר בבניית אתר אינטרנט היא לרוץ מיד אל שלב אפיון האתר, עוד בטרם התגבשה אסטרטגיה פנים ארגונית לגביו. הסיבה: אפיון אתר אינטרנט צריך להיעשות תוך התחשבות בשאלות מהותיות על פעילות העסק, החזון שלו ומטרותיו השיווקיות והעסקיות. אם המטרות לא מסומנות באופן מדויק, האפיון יהיה לא מדויק והאתר לא יוביל את העסק להשגת המטרות.

בניית אתר אינטרנט מחיר
בניית אתר אינטרנט. מתודולוגיית BOTTOM UP

בהרבה מאוד מקרים אנחנו מקבלים פנייה לכתיבת תכנים לאתר אינטרנט חדש או מחודש, ותוך כדי העבודה על תוכנית התוכן האסטרטגית מתגלה שהאפיון שנעשה אינו כולל מענה לצרכים השיווקיים של העסק, בין אם בשל אפיון לא מעמיק ובין אם בשל חוסר בשלות של העסק עצמו. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בתכנון לקוי של מבנה דף הבית, בטעויות במבנה עץ האתר, בסידור דפים וקטגוריות לא מדויק ובמחסור בפיצ'רים הקשורים לשיתופיות, תוכן, גיימיפיקציה ועוד. כך או אחרת, התוצאה היא חזרה אל שולחן השרטוטים והתחלת תהליך האפיון מחדש.

שיטת bottom up: בניית אתר אינטרנט מבוססת אסטרטגיה

עבודה במתודולוגיה לוגית סדורה מאפשרת בניית אתרים מסודרת ומהירה, שתיצור בסופו של התהליך אתר המתאים במדויק לצרכיו של הארגון או העסק ולמטרותיו השיווקיות. הבסיס לכל מתודולוגיה שכזו היא ההבנה שלא מתחילים אפיון של אתר אינטרנט לפני שהארגון או העסק גיבשו לעצמם נרטיב ארגוני, אסטרטגיה דיגיטלית, מסרים שיווקיים ומטרות עסקיות לדיגיטל.

המתודולוגיה שפיתחנו במתכנה לבניית אתרי אינטרנט היא בשיטת bottom up. כלומר: בטרם ניגשים לאפיון, בונים בסיס יציב המחזיק אותו. ניתן להמשיל את אופן העבודה הזה לקרחון: שלבי האפיון והעיצוב הם השלבים העליונים, אך בתחתיתם יש את הליבה המחזיקה אותם.

1. פיצוח הנרטיב הארגוני:

מדוע העסק שלכם קיים? מה הוא בדיוק עושה ולמה הוא עושה זאת? מה החזון שלו? מה מבדל אותו ממתחריו? מה מאפיין את דרך פעולתו וכיצד זה קשור לחזון ולסיפור הקמתו? שאלות אלה הן שאלות היסוד הבונות את הנרטיב הארגוני, כלומר: סיפורו של העסק או הארגון. בלי נרטיב ארגוני מחודד, מערך השיווק שלכם יהיה רעוע.

2. אפיון קהלי היעד:

מי הלקוחות שלכם ומי הלקוחות הפוטנציאליים? מדוע הם זקוקים לשירותים שלכם? מה מטריד אותם בחיי היומיום ומהו המסע הצרכני שלהם בטרם הם מחליטים על רכישת שירותים, מוצרים או ידע? מה הם יחפשו בגוגל כדי להגיע אליכם? אפיון קהלי היעד והצרכים שלהם קריטי להשגת מטרות שיווקיות.

3. חידוד המסרים השיווקיים:

המסרים השיווקיים הנכונים ביותר נגזרים משתי השאלות הקודמות: מה ייחודי בכם ומה מחפש קהל היעד. חשוב לא רק לנסח בצורה מדויקת את המסרים השיווקיים אלא גם לדרג אותם לפי מדרג חשיבות. עסק שהמסר השיווקי המרכזי שלו הוא חדשנות ועסק, באותו תחום, שהמסר המרכזי שלו הוא אמינות, צריכים לבנות אתרי אינטרנט שונים במהותם.

4. המטרות העסקיות:

מה אנחנו מצפים שאתר האינטרנט יעשה? האם הוא חלק מהותי במשפך השיווק? הבסיס למכירות? כלי להמרות? האם תפקידו הוא לשקף ערכי בסיס על אודות העסק ולבסס את תדמיתו? או שאולי תפקידו המרכזי הוא לבנות אוטוריטה בתחום מסוים? תתפלאו לדעת כמה חילוקי דעות יש בקומת ההנהלה של ארגונים ועסקים בנושאים בסיסיים אלה.

5. אפיון תוכני:

התוכן באתר הוא זה שעל כתפיו מוטלת השגת המטרות העסקיות, בניית האוטוריטה ושיקוף המסרים השיווקיים. זהו שלב שבדרך כלל נופל בין הכיסאות של החברה הבונה את האתר לבין כותבי התוכן או חברת ה-SEO. נזכרים בו בסוף התהליך במקום בתחילתו, ומשלמים מחיר על כך, בזמן ובמשאבים.

האפיון התוכני מצריך מענה על שאלות חשובות:

  • מה יהיה אופי השפה שבה נשתמש? אישי, חברי, מרוחק, עסקי?
  • כיצד נשתמש בתוכן ויזואלי וטקסטואלי כדי לשקף את המסרים השיווקיים?
  • מהו מלאי התוכן שכבר קיים בארגון? האם הוא משרת אותנו?
  • האם יש תמונות עדכניות של העסק, אנשי הצוות, המוצרים?
  • האם נדרשים פיצ'רים מיוחדים כמו מגזין דיגיטלי, מחשבונים, מנגנוני סקרים ו"בחן את עצמך" כדי לשקף ערכים וידע של העסק?

שלב האפיון התוכני כולל גם מחקר SEO: מהן מילות החיפוש שעליהן נרצה להתאנדקס בגוגל כדי להשיג את המטרות העסקיות?

6. אפיון טכני:

אחרי שיש בידינו את התשובות לכל השאלות באגפים הקודמים, ניתן סוף סוף להגיע אל שלב אפיון האתר עם דרישות ברורות: אילו ערכים ומסרים שיווקיים צריך לשקף דף הבית, אילו פיצ'רים ישמשו אותנו בתוכנית התוכן העתידית, מה יהיה מבנה הקטגוריות והדפים באתר, איך ייראה המגזין הדיגיטלי או הבלוג שישולב באתר וכיצד ישתקף בדף הבית, היכן נרצה לשלב אלמנטים הקשורים לרשתות חברתיות, ועוד.

בניית אתר אינטרנט: זו החבילה שאנו מציעים

לאחר פיתוח תוכני וטכני של אתרי אינטרנט רבים, גיבשנו חבילה של בניית אתרים מבוססי וורדפרס, המשרתת יותר מ-90% מהעסקים והארגונים, ולמעט אתרים מורכבים מאוד, אין סיבה לחרוג ממנה. החבילה כוללת שלבי עבודה ברורים:

1. מחקר אסטרטגיה דיגיטלית: עבודה עם כלים של מחקר אינטרנטי ושאלון אסטרטגי מעמיק שמטרתו לפצח את הנרטיב הארגוני, קהלי היעד, המסרים השיווקיים והמטרות העסקיות.

2. התאמות SEO: התחשבות במילות מפתח באלמנטים של onsite seo, בהתאם לדוח seo.

3. אפיון צרכים תוכני: אילו עמודים יש לכתוב מחדש ואילו לערוך (במידה שקיים אתר קודם); איסוף אלמנטים קיימים של השפה הגרפית (לוגו, עיצובים שונים של אלמנטים קיימים) ואפיון חוסרים; תכנון תוכנית תוכן להשגת היעדים השיווקיים.

4. אפיון האתר: מסמך המאפיין את הצרכים הטכניים באתר: מה צריכים להיות דפי האתר, המדורים והקטגוריות, מה צריך לכלול דף הבית, אילו מנגנונים צריכים להיכלל בו, מהו עץ האתר ועוד.

5. יום צילום באתר הלקוח: כדי לשקף אמינות וליצור אווירה אותנטית, יש לצלם את הצוות המוביל, העובדים, משרדי החברה או הארגון וההווי בהם. יום צילום עם מפיק, צלם ומאפרת מקצועיים מייצר חומרים גרפיים לא רק לשלב בניית האתר אלא גם לתוכני המגזין, הבלוג והרשתות החברתיות בהמשך.

6. עיצוב וחוויית משתמש: למעט מקרים נדירים, אנחנו ממליצים על שימוש בתבניות קיימות של וורדפרס שבהם מומחים כבר פיצחו את העיצוב ואת חוויית המשתמש הבסיסית לפי תחומי עיסוק שונים. יש מגוון עצום של תבניות, וניתן לשחק איתן עיצובית בהתאם לצרכים ולנראות הרצויה.

7. בניית האתר: תכנות האתר בהתאם לאפיון הטכני ולעיצוב, בהתחשב בצורך לריספונסיביות (התאמה למכשירי קצה) מלאה, בצורך בהנגשה על פי הדין, ובחשיבות שמקנה גוגל למהירות העלאת התכנים באתר ו-onsite seo.

8. כתיבת ועריכת התכנים: כתיבת ועריכת התכנים לדפי האתר, בהתבסס על תוכנית התוכן, וזאת במתודולוגיה עיתונאית ועל ידי מומחים לכתיבה עיתונאית ושיווקית, לרבות עריכה לשונית מקצועית והתאמות SEO (onpage seo).

9. השקה רכה: הזנת התכנים, תיקוני QA בשיתוף הלקוח, השקה רכה של האתר בטרם פרסום רשמי שלו.

מעוניינים לשדרג אתר קיים או להקים אתר חדש? עבדו במתודולוגיה נכונה כדי להרים לאוויר אתר מדויק, נגיש, ריספונסיבי ומעניין שמרתק לקוחות ועושה עבודה שיווקית מדויקת.